|
|
Wanneer mens moeilik asemhaalHennie van Greunen*So jy draai regs van die N2, ry af met Park Side West wat Marshstraat word, deur die dorp (Bib, OK Bazaars, Poskantoor, Truworths, Fanie’s Apteek, Homeleigh’s Shop, ‘n kilometer van onbewinkelde niks, verby die Oasiskafee, die Waldorfkafee, verby die ou Hoërskool) en dan om die Punt, ‘n eenrigtingslang wat verby die see seil en sy eie stert vreet terug op pad dorp toe. Dis die ruggraat van Mosselbaai. Een van my eerste storiegedagtes was om die ruggraat vanuit die lug te beskou en te sien dis ‘n hangtou. Van daardie dag af het ek effe moeiliker asem gehaal. Die Mosselbaai waar ek grootgeword het, het geen idee van toneel/shows/stories gehad nie. Nou en dan het daar Cabaret!-postertjies op mure verskyn, maar dit was die tipe kabaret met ‘n gekneusde meisie in ‘n tanga (die obese sussie van die g-string) en nipple caps. Dit was populêr. Toe ek in Standerd 8 was, begin ‘n ambisieuse jong taalonderwyseressie ‘n dramaklub by die skool. My claim to fame as akteur is dat ek ‘n gewonde Duitse soldaat gespeel het op die biblioteekverhoog. My liefde vir realisme begin met ‘n mayonnaise-fles skaapbloed van die abattoir. As casting was dit rampspoedig op ongelooflik baie levels, maar die vrot bloed op my ou skoolhemp het my werklik sterwend laat lyk. Kombineer dit met ‘n Ali McGraw-in-Love Story-hoesie en dit was ‘n Beaches-prequel. Die big deal van die dramaklub was die beloofde dramatoer Kaapstad toe: 15 weird adolessente en drie onderwysers met eerstefase-drankprobleme. My beste pel gaan saam. Ek steek ‘n bottel Coco Rico in my tas weg. Die lewe is goed. Dis aand. Die Baxterteater. Die eerste Kaapse run van Children of a lesser god. Houselights down. Preset down. LXQ 1 slow fade up prompt side apron. En toe’s dit weer moeilik vir my om asem te haal. Daar’s ‘n effense bewerigheid in my twee hande. Man, dis soos ‘n gospel revival en ek is ‘n sinner, ek herken die kraak in myself en as jy vra, dan kom ek vorentoe, ek soek jou hand op my voorkop, my kop tilt agtertoe en … Wel, jy kry die idee. Na die vertoning staan ek op en klap en juig (revival, sê ek) totdat die teater leeg is en die stagehands my weird uitkyk. Later die aand: ek en beste pel sit met ‘n halwe bottel Coco Rico in die hand. Iets in my bewe steeds soos ‘n styfgespande draad. “Kan jy glo wat ons so pas gesien het, die …” “Ja,” sê hy, “ek weet nou wat naai in gebaretaal is.” Met die omgekeerde V van die wys- en middelvinger van sy regterhand vryf hy op en af oor sy linkerarm. Ons vriendskap draai af met Park Side West en moer briekloos see toe. Sela. En nou nog, as ek agter in ‘n donker ouditorium (lees: skoolsaal, kerksaal, markiestent, Kine, skoolvierkant) sit en ligte operate en die gehoor, spelers en teks smelt alles saam, dan fluistersing daai styfgespande draad weer. En alles is wel met die wêreld. Dis dan hoekom. Sover dit die hoe aangaan, dit wil ek nie eintlik verstaan nie. Deur die paar skryfkursusse wat ek al aangebied het, het ek wel die waarheid gesien: geen mens kan geleer word om te skryf nie. Jy kan wel gehelp word om beter te skryf. Maar die basiese storievertelling moet daar wees. Ek skryf self van buite af binne toe. ‘n Goeie storie, well told, bevat al die elemente waaroor die literati so obsess. Hier is hoe ‘n play vir my werk:
1. ‘n Idee vlam êrens op.
Daar is ‘n paar faktore wat my na ‘n projek trek: (1) Ek werk emotief; dis vir my belangrik om mense te ráák – of hulle nou lag of huil, hulle moet vóél. Jy kan lekker mindgames speel met gehore, maar gryp hulle aan die hart en hulle is joune. (2) Ek moet opgewonde wees oor die spelers; hulle moet my inspireer. (3) Die storie moet my somtyds moeilik laat asemhaal. Vir my gaan alles oor die storie. Ek het ‘n onwrikbare geloof in stories en in hulle verskillende funksies: as ‘n foto van tyd (Angela’s Ashes, Frank McCourt), as bemiddelingsgereedskap tussen mense en kulture (The Suit, Can Temba), as treadmill vir die brein (Human Traces, Sebastian Foulks), as emosionele inspuiting (ek is 13 en lag so hard vir Paul Gallico se The man who was magic dat ek van my bed afval; teen die einde van die boek is ek in trane), as liefmaker vir my taal (Dalene Matthee, Jeanne Goosen, Koos Kombuis, Malan Steyn, Deon Opperman) en as smeltkroes waaruit die mooiste wêrelde verrys (Fugitive Pieces, Anne Michaels, en enige iets van Margaret Atwood, Michael Cunningham – sy jongste Specimen Days maak my moeilik asemhaal – en Julian May).
2. Ek loop met die storie in my kop.
3. Skryf ek.
4. Herskryf.
5. Dan gaan dit verhoog toe.
6. En ons is baie blessed, want meestal hou die mense daarvan. Maar dis almal stories vir ‘n ander dag.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |