|
Die sirkelende tyd en literêre sterflikheid 1 Ons leef in n moment van groot afwagting. So oorweldigend is dit, oral op aarde word daar gepraat oor en voorberei vir wat gesien word as die einde van die twintigste eeu. Dis n moment waarin almal, miskien meer as ooit, hiperbewus is van tyd. 2 Dis die einde van die eeu. Belangriker nog, die einde van die millennium. Die nag van die twintigste eeu is byna verby. So word daar gehoop. Nog n duisend jaar is verby en die mite van n wederkoms wat verantwoordelik is vir ons liniêre opvatting van tyd lê in skerwe. 3 Dit is so dat Januarie 2000 die begin van die laaste jaar in die eerste duisend jaar van die Christelike kalender is. Dit is as mens chronologies begin tel van die jaar een en nie soos astroloë van die jaar nul nie. In die eerste geval breek die nuwe millennium eers met die jaar 2001 aan. As ons van die jaar nul tel, dan is 2000 die begin van die tweede millennium. Dieselfde geld die einde van die eeu. 4 Waarom die haarklowery oor tyd en chronologie? Om oor tyd te praat is om tyd, die skaarste van alle kommoditeite te vermors. Waarom die gekibbel? Eerstens, die chronologiese konvensies waarbinne ons leef, is arbitrêr. As taal soos Plato, de Saussure en al hulle napraters aanvoer konstituerend is vir menslike konsepsies van die werklikheid, dan lewe ons nie in die voorlaaste jaar van die eeu en op die drumpel van n nuwe millennium nie, maar in die kammatyd wat ons kalender vir ons skep. Die seisoene en die kleurespektrum wat in wese onafgebroke kontinuums is, word deur taal konseptueel en in vaste eenhede verdeel. Tog weet ons die jaar is n tydsgeheel sonder abrupte oorgange. 5 Dié willekeurigheid geld ook die chronologiese orde waarbinne ons leef. Die aarde is immers veel ouer as n duisend jaar. 6 Nou, omdat ons besluit het dat die eeu en die millennium sy einde op 31 Desember bereik, is elke publikasie en instansie betrokke by die peiling van die openbare mening in pogings om te bepaal wie die mees invloedryke individue van die eeu of die millennium in die verskillende lewensfere soos die kunste, wetenskap, ekonomie, sport en politiek is. Daar is nasionale en internasionale nominasies. In Suid-Afrika is die Sunday Times se persoonlikheid van die eeu n voorbeeld van n nasionale projek. Time Magazine in New York se projek is internasionaal. 7 In dié trant is ek en ander deur die Financial Mail genader om deel te neem aan een van n reeks panele vir die publikasie se millenniumprojek. Ek het gedien op n paneel wat die Suid-Afrikaanse Skrywer van die Eeu moes aanwys. Dit sou geskied by wyse van n bespreking waarna elke paneellid ten minste twee kandidate, in orde van voorkeur, op n kortlys moes plaas. Hierna is daar oorgegaan tot n geheime stemming. 8 Ek het navraag gedoen oor die ander lede van die paneel. Ek is ingelig dat Lionel Abrahams, Stephen Watson, Njabulo Ndebele en Patrick Cullinan die ander paneellede sou wees. 9 Omdat ek sat is van protesteer, en in elk geval op n buitelandse besoek sou vertrek n dag voor die ontmoeting van die paneel in laat-Oktober, het ek die gefakste of befokte uitnodiging onder die berg papier op my lessenaar laat verdwyn. As die publikasie weer navraag sou doen oor my beskikbaarheid, sou ek n goeie alibi hê om die versoek af te wys sonder om op n seepkis te spring. 10 My reisskedule is verander. Toe die Financial Mail vroeg daardie week bel om uit te vind of ek wel aan die paneel sou deelneem, het ek ingestem. Ja, net so. Sonder n woord. 11 Toe die paneel uiteindelik vergader het, was dit sonder Njabulo Ndebele. In sy plek was die skrywer en boekverkoper Jane Fox. Die paneel was nou nog meer onverteenwoordigend van die Suid-Afrikaanse letterkundes. 12 Die omvang van die projek en die skrywers wat in aanmerking geneem kon word, het vroeg ter sprake gekom. Ek het my sê gesê sonder om n eier te lê. Die paneel het sonder protes toegegee dat dit slegs gekwalifiseer is om te besluit oor die Suid-Afrikaanse Engelse letterkunde en daarom slegs daaroor kan beslis. 13 Die name wat uit die daaropvolgende bespreking gekom het, sluit in alfabeties volgorde die volgende skrywers in: Herman Charles Bosman, Breyten Breytenbach, André P Brink, Guy Butler, Roy Campbell, John Coetzee, Athol Fugard, Nadine Gordimer, Bessie Head, Dan Jacobson, Douglas Livingstone, Zakes Mda, Sarah Gertrude Millin, Ruth Miller, Thomas Mofolo, Eskia Mphahlele, Alan Paton, Sol Plaatje, Olive Schreiner, Wally Serote, Barney Simon, Wilbur Smith, NP van Wyk Louw. 14 Opvallende in hul afwesigheid in Afrikaans is Etienne Leroux, Antjie Krog en Karel Schoeman. Daar is ongetwyfeld ander Afrikaanse skrywers soos Elisabeth Eybers en DJ Opperman wat oorweging regverdig. 15 Die debat het die kwessie van literêre grootheid gepak. Moet die skrywer beoordeel word slegs binne nasionale verband of moet die figuur en die werk gesien word in die konteks van die wêreldliteratuur? Is die populariteit van die skrywers, gemeet in terme van boekverkope of die inherente estetiese waarde van die oeuvre, die beslissende faktor? Hoe meet mens estetiese waarde? Volgens die prys van die boek of na gelang van die pryse wat die boek verower het? Pryse? Lof en prys aan alle pryse! 16 My siening is dat mens in die beoordeling van n skrywer moet uitgaan van beskikbare inligting, feite en bewyse gegrond op estetiese en kultuurhistoriese oorwegings binne beide lokale en globale verbande. Op grond hiervan kan projeksies gemaak word oor die moontlike toekoms van die werk. 17 Oor literêre status en kanonisering skryf Harold Bloom in sy provokatiewe boek The Western Canon: The Book and School of the Ages, dat kritici en ander kommentators nie die finale arbiters is van literêre grootheid nie. Skrywers oor generasies heen, gewikkel in n bloedskandelike Oedipale stryd met mekaar, bepaal wie voortleef. Die stryd geskied oor tale heen omdat literêre tradisies nie noodwendig taalgebonde of geografies beperk is nie. Die sogenaamde Westerse literatuur omvat verskeie tale en strek oor byna alle wêrelddele. Groot dele van die Suid-Afrikaanse letterkunde geskryf in Afrikaans, Engels, die Nguni, Sotho, en ander tale is deel daarvan as hibridiese letterkundes wat rus op n Afrika-ontologie uitgedruk in Westerse genres. Geskrewe literatuur in Suid-Afrika is n uitvloeisel van Westerse kolonialisme. 18 In dié sin is literêre grootheid iets wat nie binne die lewe van n skrywer bepaal kan word nie. Dit is iets vir die toekoms. Dante en Shakespeare moet, volgens Bloom, gesien word as figure wat in die sentrum staan van die Westerse literêre kanon. Die res is rebelse kinders van die twee vaders. Die een Angel-Saksies; die ander Romaans. 19 Bloom se betoog is genealogies instel. Dit berus op n Freudiaanse siening van vaderskap, bloedskande en die rebellie van die seun teen die vader. n Seun, n rebel wat óf nie weet nie óf ontken wie sy vader is. Geen wonder feministe wil niks weet van die Westerse kanon nie. 20 Ons lees omdat ons verlos wil word van ons eie beperkte wêrelde. Ek is iemand anders as ek lees, beweer Bloom. 21 Waarvan droom die mensdom nou aan die gewaande einde van n eeu? Is dit die droom van n wêreld waarin tyd nie meer bestaan nie? Indien wel, sou dit beteken dat die kwessie van sterflikheid daarmee verdwyn? Is alles in elk geval dood? Volgens Francis Fukuyama in sy The End of History and the Last Man het die geskiedenis tot n einde gekom met die triomf van liberalisme. Tyd is die sirkelende ure, die dae, die maande, die jare, die dekades en die eeue. Geskiedenis is die verhaal van menslike samelewings: n onvolledige chronologie van gebeurtenisse. 22 Die aanwysing van die Suid-Afrikaanse skrywer van die eeu, in n geskrewe letterkunde wat in baie gevalle skaars n eeu oud is, is om die einde van die jaar te vergis met die einde van die eeu. Alle aankondigings van eindes is gerugte en so ook is alle verklarings van n nuwe begin. 23 Tog moet alles, ten spyte van wat ons begeer, op n tyd begin en op n tyd tot n einde kom. Die einde, soos ons weet, is nie n nuwe begin nie, nog is dit n verlossing van tyd. Die einde is n stokoue mite van vernuwing. 24 Intussen wonder ek: Is tyd diskreet of aaneenlopend? Is tyd homogeen of gevarieerd? Is tyd gebonde of grensloos? Is dit miskien albei pare en die drie stelle tegelyk? Wat, met ander woorde, is die eintlike eienskappe van tyd? |
||
|
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |