|
Diverse identiteite: tog, man uit een stukMarguerite BlackJakes Gerwel is welbelese en welberese en is onder andere n adviseur vir die Staatspresident. Uiteraard is dit moeilik om n uurtjie van sy tyd op te neem en ek kan amper nie my geluk glo wanneer sy sekretaresse my meedeel dat ek hom, vars terug van n besoek aan Burundi, kan spreek nie. Prof Gerwel beklemtoon die feit dat ras nie die belangrikste indeks is nie, alhoewel mense miskien nog steeds tot n groot mate in terme van ras dink as gevolg van ons land se politieke geskiedenis. Jakes voel dat die belangrikste onderskeid in Suid-Afrika, dié is van haves and have nots en ryk en arm. MB: Hoe ondervind u Bruinwees in die Afrikaanssprekende milieu in Suid-Afrika?
Die kwessie van identiteit word dikwels aan die hand van die Kaapse Klopse bespreek. Dit is n ou hang-up onder bruin intellektuele wat dit sien as die uitdrukking van minderwaardigheid, van die hofnar wees. Toe ek in Kuba was in die tagtigerjare, het die feestelike parades daar my baie herinner aan die Klopse. Die persepsie van n kultuurverskynsel hang alles af van die kulturele inhoude wat daarin geprojekteer word: Pres. Mandela het een jaar die Klopse-parade met Nuwejaar geopen. Voor hy opgegaan het, het hulle vir hom n Klopse-pak gegee as n dankbetuiging. Toe het hy vinnig die pak aangetrek voordat hy opgegaan het. Die verskil wat dit gemaak het aan daardie bepaalde groep mense se sin vir waardigheid, was merkwaardig. n Kultuurverskynsel het nie op sigself sosiale betekenis nie, want dit hang af van wat daarin geprojekteer word. Kleur sou nie vir my die bepalende faktor van my eie identiteit wees nie. Op hierdie moment is ek n Afrikaans professor, maar later in die dag is ek n krieketadministrateur. n Mens het n klomp vloeiende identiteite en sekere aspekte daarvan kom situasioneel na vore. My bruin-skap figureer nie as n belangrike deel van my identiteit nie. MB: In u seminale studie, Literatuur en Apartheid, wat in 1988 gepubliseer is, word konsepsies van gekleurdes in die Afrikaanse roman tot 1948 bespreek. Stereotiperings ten opsigte van bruin mense wat algemeen is in dié tydvak, word bespreek, byvoorbeeld die afhanklike kind en jollie Hotnot. Hoe het persepsies deur die jare verander vandat die boek gepubliseer is?
MB: In n onderhoud met Hein Willemse het hy die volgende gesê: In die openbare gesprek projekteer Afrikaner segsmanne en -vroue hul behoeftes en versugtinge op die bruin Afrikaanssprekende. Wat is u kommentaar hierop?
MB: In n onderhoud met André P. Brink voel hy dat die Afrikaner na apartheid op n bandwagon gespring het van oppervlakkige en steriele skuldbelydenis. Hoe voel u hieroor?
Ek het in die Maart-uitgawe van Insig gesê dat party mense wat aanspraak maak op die nuwe bedeling, dit doen met n moreel-onverskillige a-historisiteit. Mense vergeet dikwels waarvandaan ons, as Suid-Afrikaners, kom en hoe die samelewing gestruktureer was. Die term skuld is baie kompleks en behels veral n besef van aandadigheid en n verwerking van daardie besef van aandadigheid. n Grondige besef van aandadigheid is miskien belangriker as skuldbelydenis. MB: Hoe voel u oor Willem de Klerk se voorstel in sy boek Kroes, kras en kordaat, dat die Afrikaner n a-politiese identiteit moet aanneem?
MB: Dit kom voor asof dit te maklik geword het om die Afrikaner te stereotipeer as gevoelloos en onsensitief. Hoe voel u daaroor?
Maar apartheidskuld en-aandadigheid is baie kompleks. Dis nie vir Afrikaners om hulself te verontskuldig nie. Dit sou moreel verantwoordelik van Afrikaners wees om die skuld op hulle te neem wat hulle sn is. Ek respekteer en admireer FW de Klerk in baie opsigte, maar hy het die Afrikaner tot n groot mate in die steek gelaat na die afskaffing van apartheid, deur nie die nodige morele leiding te gee nie. Die kerk was altyd luidrugtig in die voorry ten tyde van apartheid, maar in hierdie tyd van boetedoening en bestekopname, is hulle baie stil. |
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |