|
Eenders en andersNaomi MaartensWat is die rol van die elektroniese diensverskaffer in die uitgewersbedryf? En wat het dit met LitNet te doen? Hoe raak dit alles die postmoderne mens? Dié vrae het ontstaan by die besoek aan Contentlot.com se kantore in Goodwood en ook as gevolg van gesprekke met skrywers en uitgewers oor die tema. Contentlot.comAnton Jankowitz, uitvoerende bestuurder van Contentlot.com, sit met sy laptop oop voor hom as ek by die kantoor instap. Ons het min geslaap verlede nag, sê hy onmiddellik. M-Web se nuwe mother portal is middernag op die web gesit … Hy wys my Contentlot.com se onderafdelings op die Internet en ek onthou hoe Carina Diedericks in beheer van die uitgewerskomponent van Contentlot aan my verduidelik het hoe alles inmekaar steek. Contentlot bestaan basies uit vier sake-eenhede wat aparte funksies vervul. Daar is die oorkoepelende maatskappy en ook die uitgewery. Dan is daar Contentlot Conversions, wat die oorskakelings van die teks na die elektroniese medium sewe hiervan doen. Hulle sou byvoorbeeld n boek op CD-ROM kan sit en daar is ook n print on demand-opsie, wat deur die ander eenheid, Content Solutions Online, gedoen word. Dan is daar M-Web Library hulle winkel, noem Carina dit. Dis waar al ons inhoud ten toon gestel word. Ons het nou so 3 000 boektitels, Anton wys nou vir my die Contentlot Conversions-opsie op sy rekenaar en gesels oor die issue of conversion, die omskakelingskwessie. Dit is een van die belangrike funksies van Contentlot.com om materiaal elektronies op die web te omvorm. Die naam Contentlot Conversions dui alreeds aan dat daar heelwat verskillende moontlikhede is: elektroniese publikasie van manuskripte, kleinmaatverkope, e-handel en ander verspreidingsmoontlikhede, soos die print on demand-moontlikheid. You can regard that as one of our strong points: we can offer definitive solutions from A to Z, sê hy. Oor die literêre kwaliteit van die werke wat in e-boekvorm gepubliseer word, sê hy dis nog te vroeg in die bestaan van Contentlot om veel nuwe boeke te gepubliseer het. But thats the eternal online-offline debate as far as publishing is concerned. I think its helluva important to set a certain standard as far as quality is concerned. Admittedly one or two things will slip through, but I think the nature of the Internet is such that it is a wonderful, democratic opportunity for everyone to use. You have to cherish that idea, but at the same time structure it in such a way that people know what they are getting. If you lose quality, you lose credibility. Hy voel dis belangrik om van die begin af in gedagte te hou dat kwaliteit voorop gestel word, anders sou die uitgewerskomponent van Contentlot nie kan verwag om suksesvol tot die mark te kan toetree nie. Electronic Publishing is about storing huge amounts of data or academic materialWat van die Stephen King-scenario? Sou n mens hier ook kon verwag om n sekere bedrag per bladsy te betaal en agterna uitvind dat dit nie gewerk het nie? Hy sê dat e-boek n modewoord geword het, maar dat dit inderwaarheid n baie klein fraksie is van dit waaroor Electronic Publishing éintlik gaan. It is about efficient content management, storage, distribution, interactivity. The eBook is one tiny experimental phase of that. Electronic Publishing is about lowering the cost of traditional publishing through automated functions, repurposing content and mining information to your users. eBooks are a different kettle of fish altogether it is not necessarily what our focus is on. That market is not well established, especially in this country, but we are working on it. Hy vertel my van fictionwise.com wat eBooks uitgee, behalwe dat hul boeke op die web verskyn. Hulle vorder baie goed, sê hy. Hulle het verlede maand 10 000 eenhede verkoop 400 titels. As jy die regte niche vind, die regte mark en die regte produk, gaan jy beslis mededingend wees. Wat jy nodig het, is n sterk uitgewer aanlyn en n lojale leserskorps wat die ruimte besoek. Ons moet uitvind: wie lees wat, in watter formaat, hoeveel daarvan lees hulle en hoeveel is hulle bereid om te betaal? Hoeveel sal die e-boeke kos? No technology can be perfectly safe, but we have gone the extra mile in being as safe as we canWat van kopiereg? Hoe bemark Contentlot.com homself? Is Contentlot kompetisie vir ander uitgewers? Hy dink skrywers is dalk meer optimisties oor die nuwe geleentheid as wat uitgewers sal wees, waarskynlik oor hulle nie die mense was wat al die geld in die besigheid belê het nie. Maar hy dink gesonde kompetisie kan nie skade doen nie en albei partye kan daaruit baat as hulle saamwerk. Die mark is onbestendig, maar ook lewendig. Choosing the right strategic partners is important. Creating the right working environment and association are even more important.Watter voordele hou Contentlot vir skrywers in? Wie is Contentlot se teikengroepe? Hoe lewensvatbaar is Contentlot.com vir Suid-Afrika vandag? Youve got to have a high-profile e-commerce business these days if you want any chance of survival. You cant rely just on advertising, subscriptions or sponsorships they dont work in isolation. You need a hybrid model embracing all of them with an e-commerce function. Is there an opportunity for viability? Yes. Services such as the ability to licence a content management application and the accompanying skills and intellectual capital component and products resulting in commerce will make this whole thing viable. As ek met Carina Diedericks oor die uitgewerykomponent van Contentlot.com gesels, sê sy hulle werk vir almal: vanaf groot korporasies tot by die individu wat een boekie geskryf het en dit wil publiseer. Hulle werk is baie omvattend en handel juis oor die vinnige hantering van groot besendings werk. Contentlot behoort aan NasBoek, maar lewer ook dienste aan M-Web. Dis n snaakse kombinasie, want aan die een kant is dit die tradisionele gang van publikasie, as t ware. Aan die ander kant is dit weer vreeslik futuristies. Dis interessant om te sien hoe die dinge inmekaar steek en hoe dit werk. Die uitgewery-deel is my baby. En die geheim is om n heeltemal ander benadering te hê. Ek het op n stadium gedink dis makliker, want die skrywers stuur vir jou n kopie van hul manuskrip in n Word-dokument en dan gaan jy nou maar deur die prosesse. Maar in terme van bemarking en verkoop het dit heeltemal n ander dimensie. Joan Hambidge gaan nou n boek daarop publiseer die derde een in die satiriese Swart Koring-reeks. Ons gaan dit hierdie jaar by die Klein Karoo Nasionale Kunstefees bekendstel. Die idee is nie om kompetisie vir die ander uitgewers te wees nie, maar eerder n aanvulling. Dat hulle inderwaarheid die gedrukte weergawes het en ons het die elektroniese weergawes. Met die opsie om boeke te druk, as jy wil hê. Waarom sou n mens n elektroniese weergawe van n boek wou hê? Dis die een voordeel. Dan sou n mens ook n ander tipe program kon kies, soos PDF of Folio, waar jy fantastiese soekenjins het. Jy kan enigiets daarmee doen; dis n fantastiese navorsingsmeganisme. Dit bespoedig die navorsingsproses net soveel. Dis ongelooflik wat jy daarmee kan uitrig. So dit kan verskillende funksies vervul en daarom het ons die verskillende formate. Dit bied jou dus meer as wat net die boek kan gee. Ek wil nog vra, maar sy spring my voor: Nou ons verkeer nie onder die illusie dat die elektroniese weergawe ooit die boek in papier gaan vervang nie. Want mense wil met n boek in die bad lê. En jy wil in die kar sit en lees. Jy wil kan blaai en vat en jy wil n boekrak hê met boeke en n middag in die boekwinkel gaan sit. En daarom voel ek sterk daaroor dat ons, ten spyte van al die elektroniese boeke wat ons uitgee, steeds n klein oplaag van miskien n vyfde van wat normale uitgewers uitgee, ook beskikbaar sal hê. Want sodoende akkommodeer jy beide. As jy meer gedruk wil hê, is dit baie maklik, omdat ons n ander roete volg. Wat voordelig is, is dat ons produksiekostes minimaal is. Ek weet uitgewers sukkel en ek haal my hoed vir hulle af. Hulle gee fantastiese goed uit met baie beperkte fondse. Daar is ook heelwat reëls vir hulle aan verbonde: boeke wat hulle in magasyne moet sit en beperkte minimums wat hulle moet druk en as dit nie verkoop nie, is hulle kele af. Ons het die luukse om te druk soos wat mense wil hê. Ons druk op aanvraag. Natuurlik is die kwaliteit nie hondered persent soos n gewone uitgewer sn nie. Maar daarom moet skrywers en lesers weet wat hulle wil hê en wat ons bied. n Ewigdurende proses van ontvang en weggooi, as t wareEk praat met haar oor n bemarkingsfrase wat ek op Contentlot se webruimte gesien het: Electronic books take up less space and can be deleted after readingHoe voel sy hieroor? Ja, ek dink boeke is nog altyd gesien as n luukse. Jy het geld en jy gaan koop n boek. Dan kry jy n boek en as jy dit klaar gelees het, gaan bêre jy die boek op n boekrak. Een van die voor- of nadele van die elektroniese media is dat jy nou soveel meer toegang het tot werke. So dit gaan oor volumes. En omdat jy toegang kry, kan jy nie noodwendig alles hou wat jy kry nie. So dis amper n ewigdurende proses van kry en gooi weg en kry en gooi weg. Of dit goed of sleg is, weet ek nie. Vir sommige mense sal dit absoluut skokkend wees en vir ander mense goed. Ek dink dit bied die ruimte om soveel moontlik mense te akkommodeer. Wat sou n jong skrywer aanmoedig om by Contentlot publiseer en wat van n ervare skrywer? Sien sy Contentlot as kompetisie vir ander uitgewers? Hoeveel Afrikaanse boeke is daar op die oomblik? Geen bestaansreg as uitgewer as hy aan kwaliteit besnoei nieHoeveel literêre kwaliteit, voel sy, gaan in die elektroniese media verlore? Hoe voel sy persoonlik, as skrywer, oor die elektroniese uitgewersbedryf? Die skrywersEk het met Joan Hambidge oor die elektroniese diensverskaffer gaan gesels, as gevolg van die verskyning van die derde boek in haar satiriese Swart Koring-reeks by Contentlot.com (wat by die 2001 Klein Karoo Nasionale Kunstefees bekendgestel word): Die literêre kwaliteit van n boek lê nie in sy bemarking nie, sê sy dadelik. Omdat n boek op die Internet verskyn, beteken dit nie noodwendig dat dit van mindere gehalte sal wees nie. Hierdie publikasie is bloot vir my n eksperiment. Verder moet mense besef dat daar n hele geslag Afrikaners is wat in Ysland en Engeland en oraloor sit en Litnet en koerante en sulke goeters lees. n Elektroniese publikasie hoef dus nie in kompetisie of ter uitsluiting van die harde gedrukte dokument te wees nie. Of dit afbreuk doen aan die sjarme en sentiment van n gewone boek? Die Internet bied op paradoksale vlak nie n vermindering van intellektuele waardes nie; dit beteken n oopstel daarvanDie groot probleem met die Afrikaanse kultuurwêreld, gaan sy voort, is dat ons nog nie eintlik n elektroniese kultuur het nie. Veral die Noord-Amerikaanse gemeenskap is baie sterk gefokus op n Internet-kultuur. Die Internet bied op paradoksale vlak nie n vermindering van intellektuele waardes nie; dit beteken vir my n oopstel daarvan. Ek het al op die Internet afgekom op verwysings en tekste waarvan ek andersins nie bewus sou wees nie. Weens boikotte en stadige verskyning of verspreiding neem dit veel langer om iets in boekvorm in die hande te kry as soms op die Internet. Wat dan van n aspek waarvoor Litnet as elektroniese medium dikwels gekritiseer word: Die toeganklikheid van die massa verminder die kwaliteit op SêNet? Is dit die ander kant van die saak? Dis ongelukkig deel van die postmoderne kultuur. Die gedagte van die postmodernisme lê aan sy fondament dat daar geen verskil tussen hoër en populêre kultuur is nie ons beleef dit met aanlyngesprekke soos by Litnet. Die besware wat ek het, is dat enige Jan Rap en sy maat se uitspraak soveel waarde het op SêNet as n Breytenbach of n Antjie Krog. Dis maar die probleme met n Internet-tydskrif. Die afbreek van grense problematiseer dinge, maar dit beteken nie dat grense nou weggeskuif is nieJy gaan meer moet staatmaak op die ingeboude kennis van die leser die eye of the beholder. Die leser gaan moet besluit wat is van waarde en wat is nie. Elke ding in die lewe soos die gekanoniseerde poësie in Afrikaanse letterkunde kan gerelativeer word. Maar tog, nadat alles gerelativeer, gedekonstrueer en bevraagteken is, weet ons tog dat daar agter dit alles iets is soos n goeie gedig. Die afbreek van grense problematiseer miskien dinge, maar dit beteken nie dat grense nou weggeskuif is nie. Waarom wil sy op Contentlot.com publiseer? Sou n debutant, in haar opinie, vir n goeie naam kon sorg deur op Contentlot te publiseer? Die uitgewersKerneels Breytenbach van Human & Rousseau-uitgewers meen die elektroniese uitgewersbedryf is n lekker vooruitsig en dit maak die mark breër. Ook die vorm van die genres word in die proses groter. Digters wat hul eie werke op CD-ROM voordran Moontlikheid om met CD-ROMs te ontgin, is die gedagte dat die digter sy eie werk self kan voordra. Hulle is trouens besig met so n projek, waar sommige van Breyten Breytenbach se werk deur homself op CD-ROM voorgelees gaan word. Hannes van Zyl van Tafelberg-uitgewers sien geweldig baie nuwe moontlikhede in die bedryf, ook as gevolg van die elektroniese uitgewers. Hy sê hy dink skrywers sal wil eksperimenteer en dat dit iets is wat aangehelp behoort te word. Dit help nie om teen die prikkels te skop nie: groter vryheid en nuwe geleenthede behoort benut te word. Op die lang duur sal elektroniese uitgewers goed wees vir die bedryf in die algemeen. Hulle het self die afgelope jaar bykans n halfmiljoen rand uit elektroniese publikasies verdien en hy sien Contentlot.com nie as n nuwe vyand nie. Die uitgewersbedryf moet bybly met die tyd en hy dink dis goed om bewus te wees daarvan dat mense soms self hulle boeke wil uitgee, of dat gemeenskappe saam n boek wil uitgee. Ontwikkeling in die uitgewersbedryf n noodwendige stap na n volwasse leeskultuurHy sien die ontwikkeling in die uitgewersbedryf as n noodwendige stap na n volwasse leeskultuur. In wese is dit n andersoortige tipe tegnologie wat aan skrywers die groter vryheid gee om te eksperimenteer. Hy sê die volgende oor die vraag of die gedrukte woord sy plek sal behou: Die boek is n robuuste tegnologie. Dis n stuk tegnologie wat n klomp jare oud is, wat al baie veranderinge oorleef het, waarvan die tekstuur van die papier tussen n mens se vingers al verander het, wat gemaklik rondgedra word van plek tot plek, wat vriendelik val op die oog en wat ek glo nog baie eeue met ons sal wees. Ten slotte besef ek eenvoudig wat die wesenlike antwoord op my vrae was: in die kunste en in die alledaagse lewe sien ons n wegbeweeg van vroeëre universele standaarde na n multidimensionele, komplekse atmosfeer; ons sien die verdwyning van verskille. Ons sien dit in ons land. Ons sien dit op die Internet. Dinge ontwikkel vinniger elke dag. En ons is postmoderniste: kinders van die tyd, soos almal voor ons ook eens van húlle tyd was. |
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |