|
|
Kraai die teater koning op die land se mishoop?Naomi MaartensWat is die posisie van die skone kunste in die land? noem ek die onderwerp aan Marthinus Basson oor die telefoon toe ek die afspraak maak. Kak, antwoord hy. Watter dag pas jou? Ek ontmoet hom by die Oude Libertas-teater in Stellenbosch, saam met die hele span akteurs wat oor n halfuur sal begin repeteer. Terwyl ek na n kamer agter die verhoog beweeg, vra n man wat n luidspreker op die verhoog opstel waaroor die onderhoud handel. Dieselfde dialoog volg verbatim, maar dié slag is dit nie Marthinus Basson wat die antwoord gee nie. Dit lyk of hy nie die enigste een is wat so voel oor die kunste se posisie nie. Liefde en logikaHy moet begin dink aan sy nonaftrede, sê hy, as ek hom vra hoekom hy dan nog by die kunste in die land betrokke is. Hoe gaan hy medies na homself kyk en sulke dinge?
Want ek dink dis n enorme voorreg om betrokke te wees by die kunste. Dis een van die min werke waar jy te doen het met hede, verlede, fantasie, werklikheid, die donkerste dele van die mens se gees, die ligste dele van die mens se gees … en ek dink daars min ander werke wat daardie omvang het waar jy kan speel met kennis of beweging, ritme, klank en tyd. En omdat ek heel per toeval in die kunste geëindig het, is dit amper vir my nog moeiliker om heel per toeval daar uit te val. Dis opwindend om teks te kry, dis opwindend om te sien wat jy uit mense en uit jouself kan kry. Dis n ewigdurende kompetisie op n manier. Totdat jy omvalHy gaan voort:
So daardie rypwordingsproses is hier amper vernietig. As jy na Europa toe gaan, en jy sien die mense wat elke dag op die verhoog staan sommige van hulle tot 86 jaar oud en nog altyd speel, dan gee dit n heeltemal ander kwaliteit aan die werk. Hier by ons is daar n klomp jongmense wat n merk wil maak en hulle speel met wonderlike entoesiasme, maar dis baie selde dat jy rypheid op die verhoog kan kry. En ek dink dis n moerse gemis. Ek dink nie ek het op hierdie stadium regtig met n alternatief vorendag gekom nie. Ek is nie geskool in televisie nie, so dis nie asof n mens soontoe kan gaan nie. Ek dink in elk geval nie televisie is op hierdie stadium so opwindend nie; dis nie asof daar meer n interessante dramareekse gemaak word nie. Dis meer sitkoms en die sitkom-styl is iets wat ek nog altyd probeer vermy het op die verhoog. So die keuses is nie so breed nie; so n mens is ook maar vasgeval in wat jy maar moet. Maar ek sal dit so stel: ek beskou myself regtig as ongelooflik bevoorreg om in die kunste te kan werk. Dis n ongelooflik opwindende werk. Die boodskap is waaroor die drama gaanEk vra of hy reken n teaterstuk moet n boodskap hê. Hy antwoord onmiddellik.
Die drama se boodskap hoef nie logies te wees nie; dis ook deel van die funksieWat van die boodskap van dramas?
Daaraan het ons n tekort. Ons het hopeloos te min skrywers en die rede hoekom mense nie skryf nie, is dat daar nie geld daarin is nie. Dit is ongelukkig jammer, maar dit is soos wat dit is. Wat moet n stuk sê? Ek dink nie mens kan voorskriftelik daarmee omgaan nie. Ek dink n stuk moet sê wat hy wil sê. Hopelik sê dit iets van so n aard dat dit die moeite werd is om na te luister n mens wil tog nie na niks luister nie. Skrik hom disnis vir die man op straat in Suid-AfrikaHy vertel as wie hy Jan Alleman sien (die een wat in Suid-Afrika die teater sou kon besoek).
Hy sit vorentoe en sê nadruklik:
Hulle wou te toeganklik raak; kuns moet uitsonderlik weesDaar is al gepraat van die teater se weird en wonderful, wat die algemene publiek nie begryp nie. Moet die teater toeganklik en verstaanbaar wees?
En ek dink dis waarheen kuns tog poog dit probeer uitsonderlik wees. Net soos wat die sportman gaan probeer om hoër te spring as wat enigiemand voor hom nog ooit gespring het, is dit wat die kunste konstant mee besig is. Die meeste van die tyd val hy plat op sy gesig as hy daardie een oomblik wel oor die lat gaan, jy weet. En ek dink teater moet poog om uitsonderlik te wees en ek moet sê, die produksie wat ek die afgelope tyd die meeste geniet het, was Anna van Wyk. Maar ek sou dit nie kon doen as ek Boklied nie gedoen het nie. Dit was asof Boklied iets losgeskud het in my wat my laat voel het ek kan ook uitdagend wees as regisseur binne n normale teks, in stede daarvan om met te veel piëteit met teks om te gaan. Ek moet sê, n mens raak benoud as jy dink Orkney snork nie is waar dit eindig. Dan sou ek sê ek is diep bekommerd. Maar ek dink mense word nie meer genoeg blootgestel nie, ek dink daar is nie meer reisende groepe nie, daar is nie meer n kultus rondom akteurs nie wat als bydraend is tot die faktore hoekom mense teater toe gaan. Hulle wil tog iemand sien na wie hulle opsien of wat n rol uitstekend vertolk en al is dit dan ook snobwaarde, ek dink dis n wonderlike enjin om n mens vorentoe te dryf. Omdat jy sterk genoeg glo in wat jy doenDis vir hom tóg opwindend as iemand sy kuns verstaan. Hy sê hy het met twee mense gepraat wat nog nooit in die teater was nie en wat Anna van Wyk gaan kyk het.
Hy sug oor die volgende onderwerp …
Oor die algemeen dink Marthinus daar is baie faktore hoekom mense toneel swak bywoon: n stad se infrastruktuur en die akteurs se verlies van status, noem hy as voorbeelde.
Die kunstefeeste, daarenteen, dink ek vervul n baie belangrike rol en daar kry jy gehore. Ek dink nie enigiemand doen toneel om mense uit die gehoor te hou nie. Ek dink elke mens wat werk, werk ernstig omdat hy die teater wil vol hê. Dis miskien soms moeiliker om daar te sit as ander kere. Maar ek dink as n mens bietjie verder kon dink as die feeste, of meer gereeld die feeste kon rondskuif, daar meer van die topproduksies van die feeste kon rondbeweeg deur die land, sou n mens definitief weer n gehoor kon opbou. Dan kan jy die fees gebruik as n goeie bemarkingspunt, waar status gebou word. En daar vervul tydskrifte soos Insig en De Kat baie belangrike rolle, want hulle bou status. En in die Engelse pers kry jy nie ekwivalente van hulle nie. Daarvoor haal ek my hoed vir hierdie tydskrifte af; hulle bou nog status vir die kunste. En die mense lees dit tog en die mense praat tóg daaroor. Daar kom tog n buzz. En die goed gaan beter deur word of mouth as deur resensente. Resensente vind ek in elk geval tot n groot mate ongelooflik onverantwoordelik. En selfsugtig soms. En n mens sê dit nie om goed te praat wat swak is nie, maar baie kere praat hulle sommer net tjol, jy weet. Die vicious circle van bywoning: as mense nie van n stuk gaan hou nie, maak dit daardie stuk nie minder belangrik nie
En dis waar die ekonomie van die ding so swaar lê. Ek voel die grootste sondebok in die hele nuwe bestel is dat teater moet verantwoordelik wees vir sy eie inkomste. Want dan het jy met die skerpste sensuur te doen. En dit is uiteraard moeiliker om die kunste te borg, want hulle het geen sigbaarheid op die televisie nie. Daar is nie advertensies nie en ek dink dit maak dit veel moeiliker. En ek is regtig bekommerd oor die befondsingstruktuur. Ek is verskriklik bekommerd oor die manier wat die regering hiermee omgaan. Ek hoor daar is nou n nuwe witskrif wat aanvaar gaan word wat begin anders kyk na die kunste, maar soos dit op die oomblik lyk, kan ons maar net sowel porno op die verhoog gaan sit. Ek is seker meer mense sal dit kom kyk. So dan word jou keuses baie beperk en baie banaal. Hy weet nie wat sy posisie in die bedryf is nie.
KontinuïteitEn die kwessie van kontuïniteit met die akteurs?
Wat is sy verbintenis en agtergrond met Breyten Breytenbach?
Sedertdien het ek ongelooflike respek vir hom ontwikkel. Ek weet duisende mense dink hy is geen skrywer vir die verhoog nie, maar dan kan ek ook terugsê vir die mense wat so dink: hy skryf inspirerend. Hy forseer jou om op ander maniere te dink. Hy forseer jou om lateraal te dink, nie rasioneel nie. Daar is hierdie miskonsep in hierdie land dat alles n verhaal moet wees. Daar is soveel verhale om te vertel en mense sê so graag hulle het n verhaal om te vertel, maar daar is soveel ander vorme van teater om te ontgin. En ek dink Breyten se manier van opleiding hy is nie opgelei in drama nie en hy het goddank nie n eng begrip van drama nie tap in n heeltemal ander ontwikkelingspunt in. Dis vir my opwindend om saam met hom te werk. Dis ook frustrerend en ons baklei ook. Hy het nou onlangs vir my n email gestuur en gesê los my n bietjie uit. Maar ek vind dit opwindend om met hom te werk, want hy gee jou geleentheid om meer kreatief te dink as wanneer n mens n blote storie vertel. Skryf is soms n verskriklike harnas, jy weet, en in daardie proses maak jy dit nie noodwendig vir die publiek maklik om meer intuïtief te dink nie. En ek dink dis waaroor die kunste langtermyn gaan. Om nie altyd met die rasionele brein te werk nie, maar om lateraal te dink. Daaruit kom tog al die grootste spronge. Ek dink die kunste is n soortvan n voerbuis vir laterale denke. Teater kan dit definitief vervul en dis een van die goed wat ek sou dink fantasties kon wees as die regering eerder 43 miljoen sou spandeer aan die kunste en nie aan bewapening nie. Ek dink ook dit sê veel oor n land wat sulke besluite neem. Die kunste is definitief een van die meer helende dinge. Dis vir my soos nasionale paaie en gesondheid en behuising, en dis miskien nou regtig n baie kitsch ding om dit te noem, maar ek dink regtig kuns is n huis vir die gees. En die musiek is lopende water. Dis wat ek regtig glo, dis wat dit vir my is. So ek sou graag hierdie geld veel eerder op n positiewe manier aangewend wou sien as op n negatiewe manier. Ervaar u die verhoog se inkleding en die toneelstuk self op gelyke voet? wil ek by hom weet, gedagtig aan sy betrokkenheid by albei.Dit is vir hom onskeibaar:
Gelukkig dink ek relatief visueel. Ek het maar per toeval in die teater beland; ek sou veel eerder n skilder wou wees maar het dit nooit geword nie. Maar ek dink heel visueel. Vir my kom n oplossing baie keer eenvoudig visueel. Die twee gaan hand aan hand. Ek dink enigiets wat jy in n kaal ruimte sit, of jy iets daar sit of niks daar sit nie dis van kardinale belang. Hoe jy n woord gebruik of hoe jy nie n woord gebruik nie, is ook n vorm van ontwerp. In daardie sin is die twee goed totaal verknog. Daars nie vir my n verskil nie. As jy moet keuses maak, sal ek sê jy kan nie drama maak sonder akteurs nie. Maar ek is seker jy kan toneel maak met net n stel ook. Sou hy voornemende akteurs aanmoedig om drama te studeer?Hy dink bietjie en sê dan ferm:
n Akteur moet jy kan knie en brei en omvou
Oor Afrika-elemente in die teater?Dit hang vir hom af van hoe dit gedoen word.
Kunste: Sirkus of verantwoordelikheid?Vandag dink hy die kunste is n sirkus.
Ek wonder net of die kunstefeeste weet daars n enorme verantwoordelikheid teenoor die kunste. Hulle speel n verskriklike belangrike rol in die oorlewing van dit wat oorgebly het. Ek dink hulle behoort meer saam te dink en ek dink daar behoort nog feeste te kom: in Pretoria, Stellenbosch of Kaapstad en Durban. Hulle behoort saam te dink en topproduksies rond te skuif, landwyd. Dis vir my baie belangrik dat kunstenaars in kontak kom met mekaar se werk. Omdat daar nie meer n kunsteprogram is nie, weet mense nie genoeg nie. Daar is min kommunikasie. Dis moeilik om te sien wat doen swart teater, omdat jy dit nooit sien nie. Die feeste is ook eksklusief: as ek nie soontoe moes gaan nie, sou ek nie op my salaris kon bekostig om dit by te woon nie. Dit moet meer toeganklik gemaak word. Die geld uit die lotery moet beskikbaar gemaak word hiervoor. Maar hoe meer geselskappe en hoe meer mense begin skryf, hoe beter. Ek kan nie vir jou sê hoeveel talent ek oor die afgelope sewe jaar sien verlore gaan het nie: hordes en hordes. Dit maak jou gek. Of puik akteurs sit in soaps vas en hulle kan nie daar loskom nie. Iemand moet langtermyn dink en invest in n company. Toe is die onderhoud verby. En die man met die siniese woorde ruk die deur oop en kan nie vinnig genoeg na die verhoog hardloop om te werk met die akteurs wat reeds gretig op hom wag nie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |