|
Moraliteit en misdaad in SA: watter rol vir die godsdiens?Willie EsterhuyseGelewer te KKNK, Misdadigheid en die soeke na n nuwe morele ordeMisdadigheid, moraliteit en godsdiens is sekerlik nie bloot byspelers op die Suid-Afrikaanse toneel nie. Hulle is eerder hoofspelers, mede-determinante saam met ander; determinante wat sal help bepaal of ons n suksesvolle oorgang of nie sal ervaar, of ons relatiewe vrede of nie sal hê en of konflik nie moontlik endemies in ons land sal wees nie. Ek gaan my hoofsaaklik op die kwessie van misdadigheid in sy verskillende vorme toespits en daarna baie kortliks die een en ander sê oor moraliteit en die rol wat godsdienste of beter: geloofsgemeenskappe moontlik kan speel. Misdaad in Suid-AfrikaMisdaad in sy hedendaagse vorme is nie bloot n Suid-Afrikaaanse probleem nie. Dis n wêreldprobleem wat met die volgende faktore verband hou:
Die vyf faktore wat hierbo genoem is, is almal in Suid-Afrika werksaam. Ons kan ook aanvaar dat die vorme van misdaad wat daar in Suid-Afrika voorkom nóg toevallig nóg van korte duur is. Hulle verteenwoordig reeds wat deur sommige sosiale patologieë en deur ander n misdaadkultuur genoem word. Hoe n mens dit ook al tipeer, dit is nie vergesog nie om te sê dat Suid-Afrika se misdaadvlakke en misdaadvorme n aanduiding is van n ernstige erosie van die sosiale orde en aanvaarbare waardestelsels. Dié erosie het reeds n negatiewe effek op mens- en gemeenskapsontwikkeling in Suid-Afrika en plaas bowendien n ernstige stremming op die skaars hulpbronne van die land. Terwyl ons versigtig moet wees met die uitspraak dat Suid-Afrika die mees misdadige land ter wêreld is, kan ons wel sê: Die voorkoms van gewelddadige misdaad, oftewel Suid-Afrika se indeks vir geweld is van die ergste wat daar kan wees. Die brutaliteit waarmee die geweld plaasvind, is veral opvallend. Roof gaan byvoorbeeld merendeels gepaard met ontvoering en moord en verkragting as die slagoffer n vrou is. Daar is dus by ons aanwesig wat n voorspelbare reeks van geweldshandelinge genoem kan word. Die een volg op die ander met so n onverbiddelike logika dat n mens angs daarvan het. Is daar n teenmiddel?Ons oorkoepelende tema suggereer dat n teenmiddel ook in die rigting van n sterker morele orde, geïnspireer deur godsdiens, gesoek moet word. Heelwat skrywers oor die onderwerp is hierdie mening toegedaan.Davidson en Rees-Mogg in hulle The Sovereign Individual, waarin hulle poog om iets oor die toekoms te sê, is selfs van mening: The most successful periods in the history of societies tend to be those in which the collective morality is shared. Such a morality not only performs specific functions such as reducing crime, and helping to support family and social structures, but gives citizens a sense of purpose and direction. Such a consensus on morality historically seems to depend on there being a dominant religion. (p.359). Die sleutelwoorde hier is shared collective morality en consensus on morality wat natuurlik nie so maklik in die praktyk verwesenlikbaar is nie as jy jou in n multi-kulturele en multi-godsdienstige samelewing bevind. Davidson en Rees-Mogg neem die nogal ekstreme standpunt in: All strong societies have a strong moral basis. Any study of the history of economic development shows the close relationship between moral and economic factors. Countries and groups that achieve successful development do so partly because they have an ethic that encourages the economic virtues of self-reliance, hard work, family and social responsibility, high savings, and honesty. This is also true of social subgroups. The business of Jews, particularly of religious Jews, of the Puritans in New England, of the Quakers in British business in the eigthteenth and nineteenth centuries, or of the Mormons in modern America, all show the economic benefits that result from cultures with a strong moral framework. (p.351). Die idee van n morele konsensus, selfs in relatiewe mate, is nie iets nuut nie. Dit was ook onderliggend aan die idees van John Locke wat ons daarop gewys het dat hoe verdraagsaam n samelewing ook al mag wees, daar ten minste n konsensus oor n paar kernwaardes moet wees, waaronder respek vir lewe, respek vir iemand anders se eiendom en selfrespek as ek dit in my eie woorde kan stel. Terwyl n mens in jou persoonlike lewe allerlei besluite kan neem en op verdraagsaamheid aanspraak kan maak, is daar egter sekere kernwaardes wat vanweë hulle aard en funksie verdraagsaamheid uitsluit. Hierdie wat n mens n essensiële morele konsensus kan noem, is volgens Locke selfs afdwingbaar omdat dit in belang van alle mense is al het Locke nie sover gegaan om aan hierdie kernwaardes n absolute gewig toe te ken nie. Wat ons egter nie kan ontken nie, is dat n werkbare demokrasie op so n essensiële morele konsensus berus. Is dit nie die geval nie, word demokrasie die bemiddelaar van anargisme. Hoe so n essensiële morele konsensus ontwikkel kan word, is natuurlik die groot vraag. In demokrasieë verteenwoordig die grondwet n deurslaggewende komponent van so n essensiële morele konsensus. In die geval van Suid-Afrika het die grondwetlike onderhandelinge n belangrike rol gespeel om tot n bepaalde essensiële morele konsensus te kom. Omdat ek n hoë premie op onderhandeling plaas, is ek een van diegene wat meen dat daar in ons grondwet belangrike komponente van n essensiële morele konsensus opgesluit lê. In die verband is twee opmerkings egter wel gepas:
Onderhandeling is natuurlik nie die enigste manier waarop n essensiële morele konsensus bereik kan word nie. Drukgroepe kan ook n rol speel. Onderwys en opvoeding ook. So ook die prediking wat in kerke afspeel. Wat ook al die proses en wie ook al die spelers, demokrasie is nie bloot n metodiek of n institusie nie. Dis ook n ewewig van kernwaardes, oftewel n vleesgeworde essensiële morele konsensus.
Een so n struktuur is natuurlik die staat self. n Staat wat nóg oor die vermoë nóg oor die wil beskik om aanvaarbare vorme van reg en geregtigheid te laat geskied veral ook omdat sy strafregstelsel in n chaotiese toestand is, werk as instelling ondermynend op die ontstaan en funksie van n essensiële morele konsensus in. Terwyl die staat nóg n samelewing se buro vir morele standaarde is nóg die dikteerder van wat kernwaardes behoort te wees, moet dit wel die beliggaming wees van ten minste daardie kernwaardes waaroor grondwetlik ooreengekom is. Is dit nie die geval nie, word die staat self n voertuig van morele verval. Wat meer is, die gesag van die grondwet word ondermyn, omdat mense redeneer: Wat help dit ons het n grondwet, maar ons kan nie op die uitvoering daarvan reken nie? Institusionele ondersteuning van n essensiële morele konsensus vind natuurlik ook buite die staat om plaas, deur instellings soos nie-regeringsorganisasies, waaronder kerke, geloofsorganisasies en die besigheidsektor. Die punt wat ek met die voorafgaande wil maak, is dat die misdaadkonteks in Suid-Afrika n teenmiddel veronderstel wat op n holistiese wyse aan n wye front gehanteer moet word. Ek wil trouens verder gaan deur te beweer dat wat ook al in die grondwet staan, daar nog nie in Suid-Afrika van n dinamiese en werkende essensiële morele konsensus gepraat kan word nie. Die staat self stel in die verband n slegte voorbeeld. Dit bring my by n laaste vraag waarby ek baie kortliks wil stilstaan: Watter rol is daar vir die kerke en geloofsorganisasies in die ontwikkeling en vestiging van n essensiële morele konsensus? Kerke en geloofsgemeenskappeDie aanname dat kerke en geloofsgemeenskappe in n sekulêre staat soos Suid-Afrika n rigtinggewende morele rol in nasionale kwessies soos misdaad kan speel of selfs behóórt te speel is seer sekerlik nie sonder meer verdedigbaar nie. En kom ons by die rol wat die drie tradisionele Afrikaanse kerke en ander Afrikaans-georiënteerde geloofsgemeenskappe kan speel, is bogenoemde aanname glad nie vanselfsprekend nie.Ten spyte van goeie vordering wat gemaak is, spartel hierdie kerke en geloofsgemeenskappe nog om hulle geloofwaardigheid in die breë Suid-Afrikaanse samelewing te vestig. Ondanks al die probleme, vrae en struikelblokke kan dit aan die ander kant ook nie ontken word nie dat kerke en geloofsgemeenskappe, soos in die geval van baie ander samelewingsinstellings en -verbande, n demokratiese reg het om deel te neem aan die debat oor morele konsensus ten einde daaraan te help vorm gee. Hoe daar gedink en opgetree moet word in die lig van die waardes en regte wat in die grondwet opgesluit lê, is byvoorbeeld nie bloot n kwessie vir sekulêre instellings nie. Dit behoort ook op kerke en geloofsgemeenskappe se agendas te wees selfs al reken hulle dat ons grondwet humanisties is. By al die bydraes wat kerke en geloofsgemeenskappe tot die ontwikkeling, bemiddeling en versterking van n essensiële morele konsensus kan maak, is daar één kwessie wat myns insiens deurslaggewend sal wees in die rol wat kerke en geloofsgemeenskappe kan speel. En dit hou verband met die vraag: Kan kerke en geloofsgemeenskappe in Suid-Afrika só ekumenies by mekaar betrokke raak dat samewerking ten opsigte van kernwaardes n sigbare gestalte sal aanneem? Is die ekumeniese ingesteldheid so sterk in Suid-Afrika dat kerke en geloofsgemeenskappe ten opsigte van die bekamping van misdaad strategiese alliansies met mekaar kan aangaan, gesamentlike projekte kan ontwerp en selfs hulpbronne saam kan gooi? Hoe lyk dit byvoorbeeld met die ekumene binne die sogenaamde NGH-familie om dié verslete metafoor te gebruik? Ekumene sit die kerk aan die werk. Maak van kerke kerke-in-aksie en van geloofsgemeenskappe geloofsgemeenskappe-in-beweging. Die punt wat ek wil maak, is dat ons net sinvol oor n rol vir kerke en geloofsgemeenskappe in die bemiddeling van essensiële morele konsensus kan praat as daar betekenisvolle uitreik-aksies tussen kerke en geloofsgemeenskappe is. SlotsomDie voorkoming en bestryding van misdaad in al sy vorme in Suid-Afrika veronderstel n holistiese benadering. Een komponent van so n benadering is die ontwikkeling en bemiddeling van n werkende essensiële morele konsensus.Al gaan dit volgens my n hele tydjie duur voordat ons by so n konsensus sal uitkom, lê daar genoeg mosterdsade van so n konsensus in ons samelewing rond wat uiteindelik n verskil sal maak. Kerke en geloofsgemeenskappe het n belangrike rol in die ontdekking, ontkieming en versorging van hierdie mosterdsade. |
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |