|
Die WaterskeidingsfeesJohann RossouwMiskien een van die grootste ironieë van die onlangse Afrikaanse kultuurgeskiedenis is die wyse waarop die politiek as ruimte van menswees verdag geraak het. Dit is natuurlik te verstane, veral uit hoofde van die brute magspolitiek wat veral onder die PW Botha-bewind bedryf is en wat ook toenemend besig is om die kenmerk van die Mbeki-bewind te word. Om die ironie nog verder te vererger het van die belangrikste Afrikaanse skrywers wat betrokke geskryf het op sigself n politieke daad bygedra daartoe om die politiek af te maak as hoogstens n tydverdryf van tegnokrate en magsbelustes. Ten spyte van al die waardevolle idees wat byvoorbeeld in Breyten Breytenbach se Die Toneelstuk aanwesig is, is dié toneelstuk ook n voorbeeld van so n somber siening van die politiek. Dit is egter so dat die datum 1994 ons in n heel nuwe konteks geplaas het, n konteks waarin die politiek self vra om herbedinking en, selfs, rehabilitasie. Een voorbeeld van so n poging om die politieke lewe onder Afrikaanse mense weer respektabel te maak is die lesing wat Danie Goosen onlangs by die Karoo-fees as deel van die lesingreeks gehou het tydens n sessie oor die vraag, Waar vind Afrikaanse mense vandag n politieke tuiste? Goosen het gewys op die belang daarvan om politiek in die eerste plek as teater te verstaan waarbinne mense met hul belange mekaar as rolspelers ontmoet. Sterk onder die invloed van Goosen se idees het ek self gepoog om hierdie gedagtelyn verder te ontwikkel in n essay wat in Insig van April gepubliseer is, deur die Karoo-fees self as n teatrale verskynsel te verstaan, n ruimte waarin drama homself dag vir dag in die strate van Oudtshoorn afspeel en daar nuwe maniere van wees geskep word. Om weer vir n oomblik na die betrokke Afrikaanse skrywers te verwys: in n sekere sin is hulle werk n voorbeeld van die ernstige breuk wat in die jare sestig tussen die kunstenaars en die politici plaasgevind het. So n breuk tussen die kunste en die politiek is natuurlik nie vreemd nie; trouens, enige samelewing waar die kunste en die politiek nie op gespanne voet staan nie, het rede om oor homself bekommerd te wees. n Gesiene ontwikkelingsaktivis merk juis onlangs teenoor my op dat sy graag n artikel wil skryf met die titel, Beware of the poet that is praised by the president. Die Karoo-fees het sedert 1995 n belangrike bydrae gelewer om Afrikaans en Afrikaanse kultuur te rehabiliteer vanaf die ou nasionalistiese tydvak en weer daarvan iets dinamies te maak. Onthou julle nog hoeveel mense aan die begin gevra het of dit nie maar net n klomp Boere is wat laertrek oftewel n soort postmodernde kerkbasaar is nie? Vandag stroom mense na die Fees en dui alles daarop dat dit gaan bly groei. Die Groep van 63, PRAAG en andere het veral die laaste jaar of wat aan die meer politieke kant van die lyn energie begin belê in die verhoging van n politieke bewussyn onder Afrikaanse mense. Hierin is iets te bespeur van n inspirasie om in politieke terme dieselfde reg te kry wat die Fees in kulturele terme regkry. Uiteraard is politiek en kultuur invalshoeke op dieselfde werklikheid en behoort dit nie los van mekaar bedink te word nie. Trouens, diegene wat hoop om Afrikaanse mense weer by die samelewing betrokke te kry, behoort hulself af te vra hoe die Karoo-fees sou lyk as dit in politieke terme vertaal word. Kortom, hoe lyk n poëtiese Afrikaanse politiek vandag? Wat grootte betref was vanjaar se Fees volgens alle aanduidings die grootste tot nog toe. Dit op sigself is niks nuuts nie, aangesien die Fees jaarliks meer mense as die vorige jaar trek. Wat dit egter vanjaar meer voelbaar gemaak het, is die druk wat die massa mense op die infrastruktuur van die dorp begin plaas het. Dit lê dus voor die hand dat die indoenas van die Fees sal moet besin oor die beter benutting van bestaande fasiliteite op aanstaande jaar se Fees. Dit is natuurlik vandag hoog mode om op die versoenende aard van alles en nog wat te wys, maar wanneer dit of dat deesdae as versoenend uitgesonder word, gaan dit dikwels oor verskynsels wat gewoon die belange van die heersende orde vertolk. Nee, Oudtshoorn, as daad van werklike diversiteit met n outentieke kultuurinslag, is egter allesbehalwe n vertolker van heersende magsbelange. Inteendeel, dit wys ons die weg na die byeenbring van die breë Suid-Afrika en die partikuliere Afrikaanse gemeenskap op een plek. Daarom was Mandela se toespraak, wat nie geskroom het om die rol uit te spel van, soos hy dit gestel het, wit Afrikaners en die coloured community in Afrikaans nie, en beide groepe as volwaardige burgers en Afrikane te erken. Binne die breër magspolitiek van die land mag Mandela se toespraak dalk nie veel van n verskil maak nie, hoewel mens nie onnodig sinies hoef te wees nie. Feit van die saak is egter dat dit as een van die groot toesprake in die Afrikaanse geskiedenis, en ook hierdie geskiedenis as geskiedenis vir n stryd om bevryding, onthou sal word. Hierdie soort voorval is sprekend van die psigiese druk waaronder Suid-Afrikaners al hoe meer kom namate die marginalisering van kleiner gemeenskappe toeneem, en namate die huidige bewind nie daarin slaag om n beter lewe vir almal te skep nie. Of dit nou hulle skuld is of nie, die ekonomie groei nie genoeg nie. En by n geleentheid soos Oudtshoorn, waar mense vryer teuels as normaalweg aan hulself gee, is onderdrukte frustrasie en geweld ongelukkig deel van die werklikheid. Kan die Fees in die toekoms help om n uitlaatklep vir sulke frustrasies te wees, om sulke donker energie esteties of feestelik na bo te bring, en nie by wyse van geweld nie? |
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |