|
Was Boetman nie maar tevrede met sy oom-in-wording-opleiding nie?Marius CrousBoetman en die swanesang van die verligtes Verhale wat vertel word 1 2 3 Hardlywiges van n Sies Sosiale Orde Voorlopige vrae
Marginale stemme tree toe tot die diskoers Vrae aan die teks Vir die jong Duitser is die kwessie waaroor hy uitsluitsel in sy gemoed moet vind, in n sin n suiwer morele vraagstuk. Minder sensitiewe mense kan in hul eie land gewoonweg voortgaan met hul lewens, sonder om te veel deur die verlede gepla te word. Dis n luukse wat die jong Afrikaner in Suid-Afrika na apartheid nie het nie. Anders as die Duitsers het hulle finaal die politieke beheer in hul land verloor (p 166). Impliseer Boetman hier dat die Afrikaner aan die bewind moes bly? Impliseer dit dan nie juis dat hy n Oom wou word nie; iemand met mag om te regeer? Iemand wat weer n nuwe staatsapparatuur kon instel om sy eie mag te verskans? Maar ses jaar na die verkryging van die demokrasie is die dilemma rondom Afrikaans-wees steeds nie opgelos nie, soos blyk uit die intensiteit van die Boetman-debat. Selfs nadat op politieke vlak voldoen is aan die vereistes wat André du Toit in 1983 vir die voortbestaan van Afrikaans gestel het; selfs nadat die politieke mag volledig prysgegee is, spartel Afrikaners klaarblyklik nog met ons verlede, ons identiteit en ons rol in n demokratiese Suid-Afrika (p 171). Sonder om défaitisties te klink, maar suggereer dit nie juis dat ons wegbeweeg het van die bevoorregte posisie van Self nie? Dat hierdie Ander-wording juis n poging is om van die mag van die Ooms bevry te word? Hoekom wil die Afrikaner weer mag hê? Die verligte Afrikaner, het De Klerk gesê, is n vyand, omdat hy ons wil verlei. Meer nog: Ek beskuldig die verligte Afrikaner en sy leerstellings soos ons vandag die voortbrengsels van verligtheid ervaar, as skenders van ons erfenis ... Die slot van die verhaal sal wees dat hy ons uitlewer aan die vreemde (p 227). Gelukkig so hoop mens het Willem de Klerk intussen sy kritiese raamwerk gewysig en hopelik tot ander insigte gekom, al is die woord verlig (in opposisie met verkramp) verdag. Het Boetman reaksionêr geword? [In 1986 het hy om politieke redes by Perskor bedank, n tyd lank vryskutwerk gedoen, en hom daarna by die meningsblad Die Suid-Afrikaan aangesluit, waarvan hy mettertyd redakteur geword het. In die onderhandelingstyd was hy politieke korrespondent van die Mail & Guardian (p352).] Ek verduidelik nie, skryf De Klerk uit die hoogte. Ek sê net dat ek die hoogste waardering het vir Willie Esterhuyse en n hoë premie plaas op ons destydse verkennende gesprekke met ANC-leiers in London [sic]. Ek dink dat daardie werk van ons twee, en ander, baie meer vir Afrikaners gedoen het as wat jy (Jaap Marais MC) en die HNP oor jare vir die Afrikanervolk aangebied het (p 235). Ons / julle. Verlig / verkramp. Opvallend hoe dikwels die uiting hoog in hierdie stukkie diskoers voorkom. Gedagtig aan De Klerk se psigologistiese inslag, moet mens seker dit as n Freudiaanse glips lees. Die beskaafde peuseltjies aan goeie wit en rooi wyn in Bath het in Suid-Afrika met die mag van die sambok en die Casspir in brandende townships beslag gekry (p 254). Maar my God, Roelf, was F W de Klerk se woorde, jy het ons mos uitverkoop (p 270). Kry Roelf Meyer die skuld vir die Afrikaner se verlies aan mag? Hoekom moes die Afrikaner noodwendig in die nuwe bedeling soveel mag hê? Word dit dan nie maar net n voortsetting van die verlede nie? Word Boetman se Oomwording dan nie maar net afgehandel nie? Ek het my beywer vir n demokrasie waarin mense steun kan werf vir n saak, standpunte kan stel, eie menings mag hê, individualiste kan wees nie een waarin ons almal maar net weer without missing a goose-step saam met ons Verligte Ooms moet voortmarsjeer as deel van die mitiese meerderheid nie (p 300). Boetman speel hier oop kaarte met sy leser en dit help, want na die lees van sy teks kom ek tot die gevolgtrekkings (wat oop is vir dekonstruksie): Boetman was n Oom-in-wording en het alles blindelings geglo en nagevolg; hy was vir n wyle gedisillusioneer met die ou stelsel en het by progressiewe koerante en tydskrifte gewerk. Toe hy eendag weer sien, het hy nie n Oom geword nie, maar die Ooms het hom verwerp en n ander koers ingeslaan om hulle vet gesigte vetter te stop. Toe hulle die ander koers inslaan, het hulle loodreg teen hul ideologie ingegaan en alles wat hulle al die jare voorgehou het as die Groot Waarheid, verwerp. Verward weet Boetman nou nie, moet hy huil oor die verlies aan Oomskap of moet hy huil omdat hy in die nuwe orde nie n alternatiewe Oomrol kan vertolk nie. Wat hom veral ontstel, is dat die Ooms namens hom oor die toekoms besluit en die nuwe magsorde hulle so geredelik in hul midde ontvang het. Diegene wat mag het, wil dit nie afstaan nie. Diegene wat nie mag het nie, wil dit afvat van diegene wat dit het [Mag is n vreemde ding, iets waarvan n mens, en veral mans, blykbaar nie genoeg kan kry nie byna soos wellus wat wellus wek. Miskien dié dat sommige van die Ooms een van hulle n eertydse persoonlike raadgewer van PW sommer bo-oor hul verknoeide volksgenote se koppe tot in die arms van Thabo Mbeki se nuwe magselite kon spring (p 225)]. Wat doen ons nou hieraan, raak ons maar net nog n teedrinkklub? (p 331) Marianne de Jong praat van n nuwe diskoers van huisskoonmaak (p 340) wat nodig is. Sy noem ook dat ons die verhale moet vertel van die verlede. Het dit nie nou tyd geword vir n regte tipe Nuerembergverhoor vir die verligtes nie? By die WVK het almal kategories ontken dat hulle aandadig was aan apartheid en dat hulle geweet het van moordbendes. Miskien moet die Afrikaner dan nou maar sy huis van binne begin skoonmaak en die Ooms een na die ander aantree. Miskien het dit tyd geword dat die Boetmanne en Susse hul stemme laat hoor en die Ooms (en die Anties) stilmaak. Of is ons nog steeds te parogiaal, patriargaal en paternalisties in ons denke? Boetman se woede is te verstane, maar daar is ook baie Susters en Moeders en Vaders wat net so die bliksem in is. Hierdie mense moet aan die woord gestel word, tesame met die Uncles en die Aunties, die Butis en die Sisis want almal is deur die ore gewerk deur die Ooms met die kanonne, die sambokke en die Bybel onder die blad. As deel van hierdie debat wonder mens waarteen die skoolhoofde en die dominees deesdae uitvaar seker teen die Satan, want almal is mos deesdae nie-rassig in hul denke; gun gelyke geslagsrolle vir almal. Hulle kan ook nie meer vir elke klein misstappie die rottang oor die seuns se mooigevormde ferm boude laat neerreën, om sodoende in hul eie Jockeys met die gecheckte patrone te kom van lekkerkry nie. Boetman laat my soms dink aan Breyten Breytenbach: Albei wou verligte Ooms in n verligte demokrasie wees, maar kom toe agter in die nuwe demokrasie het die Ooms plek gemaak vir die Oomalume. [n CD-speler in die agtergrond: die musiek sny in oor die gesprek: Every generation blames the one before.] |
||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |