|
|
Die universiteit: klassieke musiek op n eiland?Naomi MaartensBuite professor Hans Roosenschoon se deur in die Konservatorium op Stellenbosch hoor n mens in die gang die saamgestelde Spier-orkes oefen aan n bekende stuk musiek. Is dit Bizet se Carmen? Maar dan maak hy sy deur oop en ek gaan die kantoor van die dosent, musikus en komponis binne. Klemverskuiwings in skole en in loopbaneAs ek hom vra oor die rol en posisie van die musiekdepartement by n universiteit in hedendaagse Suid-Afrka, voel hy dat daar die behoefte is aan n tersiêre opleiding om musici voor te berei en in die besonder dan wel vir n loopbaan.
Die lewenstaak om die vreugde en misterie van musiek tuis te bringHy gaan voort:
n Geïntegreerde benaderingDie professor verklaar sy posisie as dosent allereers deur te verduidelik watter vakke hy gee. Hy doseer op die oomblik musiekteorie n sameflansing van vakke soos harmonie, kontrapunt en vormleer.
Die musiekteorie wat ek gee, is van dié van die moderne tyd. Ons praat hier van die twintigste eeu, wat nou reeds verby is. Dis n enorme hoeveelheid musiek en musiekstrominge wat sedert die begin van die vorige eeu ontwikkel het. As n mens dink aan Strawinsky en Schönberg wat komponiste was wat vroeg in die vorige eeu musiek gekomponeer het en analities kyk na hulle musiek wat nog bietjie vreemd val op die meeste mense se ore vra ons onsself af hoe het dit gebeur dat mense hoegenaamd daardie weg bewandel het? Hoekom het hulle musiek gekomponeer wat klink soos wat dit klink? Dan doen ek ook orkestrasie. Orkesinstrumente word individueel behandel en dan in konteks van kleiner werke en groter werke. Orkestrasie is n derdejaarsvak waar n mens leer om vir n orkes vir n klein blaas- of strykorkes en ook vir n volle simfonieorkes musiek te verwerk. Hy gesels oor sy rol as komponis:
Watter musiek wil n mens weergee in Suid-Afrika met sy diverse kulture?
Ek het toe heelwat musiek met Afrika-elemente gekomponeer in die jare 1980 tot 1990. Hierdeur probeer ek nog tot dusver my rol verklaar. Op sekere stadiums bereik n mens n versadigingspunt, ja, en dan sê jy vir jouself: Nou maar goed, wat is aan die gebeur in ander wêrelddele? Is daar n terugkeer na melodie of harmonieë van n vroeëre tyd? Dan kyk n mens na komponiste soos Arvo Pärt wat teruggryp na die Renaissance en na Gregoriaanse melodieë en dan dink jy nou maar dat ek my hand ook daaraan probeer. So het daar (lewens)stylsveranderinge plaasgevind. Ek was baie gelukkig deurdat ek baie opdragwerk ontvang het, en n geleentheidstuk beïnvloed natuurlik die aard van die musiek wat gekomponeer word. Oor plafonne
Wat is inspirasie?Ek wil by hom weet hoe mens inspirasie kan definieer …
Daar is nie een antwoord op hierdie vraag nie. Daar gaan n klomp verskillende antwoorde wees wat jy van verskillende komponiste gaan kry. Dit kan baie uiteenlopend wees. n Mens kan inspirasie kry uit n teks, uit n kunswerk, uit n koorwerk, uit n baie bepaalde opdrag en uit ander se musiek. Hoekom moes n buitelander daaraan dink om n Eurosentriese orkes en Afrika-koor te kombineer?Hy illustreer die uiteenlopende bronne van inspirasie verder deur na n insident in 1980 te verwys wat by hom n paar belangrike vrae laat ontstaan het.
En onmiddellik het dit by my n paar vrae laat ontstaan: Hoekom is dit n buitelander wat hierheen moet kom en vir ons daardie idee moet ontsluit? Hoekom kon ons dit nie self uitdink nie? Tweedens: Hoe sou dit wees as n mens dit met instrumente van Afrika kon doen? Dit gaan waarskynlik bietjie moeiliker wees, want daardie instrumente het n vaste stem. Dit kan nie soos die menslike stem aanpas nie. So het dit gebeur dat ekTimbila vir n Mosambiekse xilofoon-ensemble en n simfonie-orkes n stuk musiek geskryf het wat by die Grahamstad-fees van 1985 opgevoer is. En dis waar dié inspirasie vandaan gekom het. The Magic Marimba
Inspirasie kom uit verskillende plekke. Worstel met idees; spring aan die werk, tot jy n slaaf word daarvan
Toe ek student was in Pretoria, het die direkteur van die Konservatorium, meneer Willem Mathlener, op my eerstejaarsrapport geskryf dat dit 99% perspirasie en 1% inspirasie behels. En dit is so waar. Wanneer n mens aan die werk spring en jy maak n geweldige arbeid en bemoeienis hiervan, dan raak jy betrokke en dan begin die ding vanself momentum kry. Dan bereik jy eventueel n moment in werke wat werklik geïnspireer is dat dit jóú meesleur en jy word amper n slaaf van die ding. Maar daar is ander komponiste wat n heeltemal ander roetine het. Hulle gaan sit elke oggend vir twee of drie ure en hulle skryf musiek. En hulle weet nie eens altyd of dit n klavierkonsert word, of wat dit word nie, maar so hanteer hulle dit nou. Hoe toeganklik moet n wysie wees?Of hy voel n komposisie behoort n toeganklike wysie te hê? Hy knik.
Die voordeel van n melodie is dat dit n lineêre ding is. Dit neem jou van punt A na B of van B na C en so ontvou die stuk musiek nou in tyd. Musiek kan alleen begryp word as jy dit hoor en jy het tyd om daarna te luister. Jy weet, jy kan deurEine kleine Nachtmusik se partituur gaan en deur die blaaie blaai, maar dan het jy dit nie ervaar soos wanneer dit gespeel word nie. Die interpretasie van musiek is derhalwe baie belangrik. Maar wat het ons gesien, wat het musiek opgelewer deur n sekere epog in die geskiedenis? Dit het nog altyd tye van kompleksiteit gehad. Neem Bach byvoorbeeld. Dit was baie meer kompleks as dié van sy voorgangers. Daar is die kontrapunt van die Laat-Renaissance, wat ook baie meer kompleks is as net daarna. En dan kry jy die musiek van die vroeë Klassisiste, soos Haydn en Mozart en so aan wat meer eenvoudig is. Dan kom Beethoven wat meer emosioneel is en dan raak dit meer kompleks en dan kom Mahler en Wagner totdat daar weer n verset kom teen hierdie komplekse musiek. Dan kom die vroeë moderne tyd en daar is n reaksie teen hierdie musiek en dan word dit gereduseer tot iets meer eenvoudig. So in die loop van musiekgeskiedenis, is daar altyd tye dat musiek meer kompleks is as ander tye. Alle vorme van kuns beweeg deur tye van kompleksiteit en tye van verset
So musiek is nie net melodie nie. Daar is musiekwerke geskryf … as n mens dink aan die musiek wat in die fliek2001: A Space Odyssey gebruik is nou nie die Johan Strauss walse wat daarin gebruik is nie! maar die ander musiek … dis van n Hongaarse komponis met die naam van Györgi Ligeti, en dit is net kleur en net tekstuur. Die persoon wat n wysie daar soek, sal baie teleurgesteld wees. Maar die persoon wat eenvoudig n ruimtelike assosiasie met die musiek opbou en eenvoudig jou oë toemaak en in die donker daarna luister, gaan n gewaarwording hê deur daardie musiek wat n misterie is. Dis wat ek eintlik wil sê hierdeur: Musiek lok altyd reaksies uit. Hoe alle vorme van musiek mekaar beïnvloed
Wat n mens dan ook vind in ons eeu is dat baie van hierdie dokumente dan by radiostasies veral in hulle argiewe tereggekom het en dit is dan ook uitgesaai en met daardie musiek is daar iets van musiek gedeel. Kortom, dink ek, is daar n groter bewuswording van volksmusiek in die hele wêreld. En dat daar orals pogings bestaan om hierdie bewuswording in kursusse in te werk. En die normale plek waar n mens sou verwag om hierdie bewuswording te sien, is in vakrigtings soos Antropologie, en dis waar n mens dit ook vind by baie universiteite in ander wêrelddele. Dit is ook waar dit sy plek gevind het in Suid-Afrika. Maar die hele navorsing van volksmusiek het eintlik n vakgebied op sy eie geword en by die meeste universiteite is dit nou n vak, Etnomusikologie, wat studente kan neem. Suid-Afrika het ook sy spesialiste in die vakgebied, soos Andrew Tracey wat by Grahamstad baanbrekerswerk gedoen het en iemand soos Deidre Hansen wat by die Universiteit van Kaapstad in die gebied werk. Musiek van Afrika het n belangrike rol te speel in Westerse musiek …
… so ook Boeremusiek!
Dan kan ons ook daarby insluit kontemporêre musiek, met n popmusiek-inslag. Ek dink nie ons gaan hiervoor tyd hê nie, want dis n enorme studie. Veral as n mens die media daarby inbring en die hele kwessie van hoe hierdie musiek gemaak word. n Groep soos Abba, byvoorbeeld, of die Rolling Stones of Queen dit gaan nie noodwendig daaroor vir my om die musiek wat hulle geskryf het aan die groot klok op te hang nie maar as jy n werk vat soosBicycle Race van Queen, wat ek vir my studente speel, sien jy dat daar interessante harmoniese wendings in daardie musiek is. En dit maak dit kontemporêr. n Mens sien n interaksie van die verskillende kunsvorms. Iemand soos David Bowie sal sê dat musiek van Philip Glass en Stockhausen het my beïnvloed. En David Bowie het weer, op n ander manier, vir klassieke mense beïnvloed. Of die prof. voel mense sou apaties teenoor musiek kon raak as dit al minder in teaters uitgevoer word?Hy voel beslis dis n vraag wat n mens nie kan ignoreer nie.
Tye van transformasie beïnvloed noodwendig die klem op ander tipes kuns as vroeër
En so lees n mens dan ook as jy lees van nuwe komposisies, dan kom jy af op die feit dat iemand soos Beethoven se werke aanvanklik nie goed ontvang is nie. Daar was n te groot verskil met dít wat voorafgegaan het. Kuns kom nie net van iewers af en dan vind dit sommer net plaas nie; dit is mense wat dit skep en dit maak. En ek dink as dit vir ons belangrik lyk ook in ons opvoedingsprosesse, hetsy tuis of by die skool dit is iets wat steeds baie aandag moet kry. Kurrikulum 2005
Dink anders oor beroepsmoontlikhede as vroeërDaar is n afname in studentegetalle, maar hy voel dat daar n deeglik nagevorste studie gedoen behoort te word oor waarom dit so is. Hy vermoed dat dit saamhang met die gedagte onder mense dat daar nie beroepsmoontlikhede in die musiekwêreld is nie. Maar watter beroepsmoontlikhede is in werklikheid vir musiekstudente beskikbaar?
Oor die bywoning van konserte, voel hy dit het min of meer dieselfde gebly. Die Endlersaal trek groot gehore as kore en orkeste speel en kleiner gehore met Lieder of selfs solo-uitvoerings. Die bemarking daarvan het tot nou toe nog n geringe uitwerking gehad. n Lewende konsert is die werklikheid
Wat hom betrokke hou by die kunste in die land, is die geleenthede wat daar vir hom gebied was.
Maar oor sy liefde vir musiek gesels hy nog lank nadat die diktafoon afgeskakel is. Hy noem kore en orkeste onder beskerming van die Konservatorium. En as ek by sy deur uitstap, volg die naam van een van sy komposisies my in die gang, al hoor ek nie meer die orkes speel nie:When music is … |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |