|
|
Gaan weg, dat ek van jou kan skryf Oor die skryf van liefdespoësieDaniel Hugo
Die Nederlandse en daarom ook die Afrikaanse letterkunde begin met n liefdesgediggie: Hebban olla vogala nestas hagunnan / hinase hic enda thu / wat unbidan we nu, oftewel: Alle voëls het neste begin / behalwe ek en jy / waarvoor wag ons nou? Dié reëls is bykans 900 jaar gelede deur n Vlaamse monnik in Engeland neergekrabbel. Het hy na sy vaderland en sy moedertaal verlang en daarom dié reëls, wat alreeds in die volksmond bekend was, neergeskryf? Of was hy werklik verlief en is dit n oorspronklike hartekreet? Of was dit sommer n klank- en metafoorspeletjie wat hy versin het om sy nuwe gansveerpen mee te toets? En dit is myns insiens n kernvraag in verband met liefdespoësie. Moet n digter verlief wees om liefdesgedigte te kan skryf? En indien wel: moet die geliefde aanwesig of afwesig wees? Met ander woorde: moet die digter gelukkig verlief wees, of moet hy ongelukkig verlief wees? Gerrit Komrij beskryf dié proses baie raak in sy opstelbundel met die gepaste titel In liefde bloeyende: De monnik staat over zijn boek gebogen en probeert zijn pen … t Is voorjaar buiten, want de vogels zijn met hun nest bezig. Ook onze monnik krijgt de voorjaarskriebels. In zijn hoofd. t Werkt daar associatief. Zijn heimelijke gedachte staat, nog voor hij er erg in heeft, op papier. Onbespied en onbewust, zoals dat gaat bij een probatio pennae. (Komrij, 1998:7) Die kern van hierdie kreatiewe en psigologies oortuigende verbeeldingsvlug van Komrij is dat die monnik se verliefdheid in sy kop ontstaan en dat die idee daar assosiasies aanknoop. Die assosiasie neem dan die vorm aan van n metafoor: voëls wat neste bou, is soos verliefde paartjies wat gedurig wil saamwees in n knusse omgewing. Dit is ook die digter in hom wat die saak persoonlik en onmiddellik maak: ek en jy, ons; in plaas van hulle. Sy versie is n sjarmante uitnodiging namens n onbekende vryer, want die monnik is nie werklik verlief nie. Goeie poësie is die unieke verwoording van universele gevoelens. En persoonlik-beleefde, intieme ervarings is nie n voorwaarde om iets op n unieke manier te kan verwoord nie. die berggans het n veer laat val In hierdie gedig praat die digter ook namens iemand anders volgens Wium van Zyl, n eenvoudige inwoner van die dorpie Wupperthal (in die Sederberge) wat in terme van sy beperkte ervaringswêreld sy gevoel probeer uitdruk (Van Zyl, 1985:108). En die oorspronklike aanleiding of ingewing vir die digter was myns insiens die poëtiese paradoks van daardie hoogste krans en die volkse uitdrukking hoe diep my liefde vir jou lê. Dit kan natuurlik moontlik wees dat die akademikus en volkstaalkenner IW van der Merwe hier nog n persona, naas die skrywersgestalte Boerneef, aangeneem het om n egte, persoonlike liefdesverklaring te maak. Maar selfs dié moontlikheid maak nie my stelling ongeldig dat n gedig doodgewoon kan ontstaan uit n metafoor of n stylfiguur soos die paradoks nie. Sonder dat daar enige onmiddellike, outentieke emosie by betrokke is. Ex unitate Ek wás toe getroud, maar ek het dié reëls nog nooit as n liefdesverklaring of selfs as n verklaring van erotiese voornemens beskou nie. Dit was suiwer n poëtiese reaksie op die volgende gediggie van Wium van Zyl wat ek n jaar of wat tevore in n Stellenbosse studenteblad teëgekom het. Dit is heelwat later opgeneem in sy bundel Oggendvuur: Bloemfonteinse nooi My sogenaamde liefdesgediggie was maar net n poging om vir Wium van Zyl te wys hoe sy metafoor aangepas en uitgebou kan word. Blote wedywering tussen digters dus. Tot sover die serebrale sy, die kopkant van die munt. Maar die klinkende munt van die poësie het ook n stertkant, of beter gesê n hartkant. Nog n liefdesgedig Maar soms geskied die wonder en kan die digter die illusie van prille oorspronklikheid skep; met ander woorde, kan hy n diepgevoelde liefdeservaring uitbeeld asof hy en sy geliefde die eerste mense op aarde is, soos in Idille (ook uit Die twaalfde letter): Idille Die prilheid is maar net n illusie, het ek gesê. Agter elke verliefde paartjie staan die mitiese figure van Adam en Eva. En elke liefdesgedig van die gelukkige soort is maar net n variasie op Genesis 1. Om die waarheid te sê: elke liefdesgedig van die ongelukkige soort is ook n variasie op Genesis maar dan op Genesis 3, waar die mens uit die Paradys verban word. As Elisabeth Eybers sê: Gaan weg, dat ek van jou kan skryf, doen sy dit waarskynlik om n ander rede as bloot vanweë haar grillige bedryf, soos wat sy die maak van poësie noem: Soms Dit lyk asof sy wil sê dat die digter eintlik net oor afskeid en verlies kan skrywe. Maar dit is geensins waar nie. Ook nie in Eybers se geval nie. Dit word bewys deur die talle gedigte wat sy oor liefdesgeluk geskryf het. In dieselfde bundel (Einder, 1977) staan byvoorbeeld die volgende ekstatiese reëls: Mens moet gekoppel word om saam te swewe, / geknel tot n uitbundige enklaaf (Eybers, 1990:409). Lank lewe die liefde! Lank lewe die digter! Lank lewe die geliefde!
Boerneef. 1977. Versamelde poësie. Kaapstad: Tafelberg.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |