|
|
In baie gemeenskappe word duidelik verskille tussen die rolle van mans en vroue gehandhaaf en selfs voorgeskryf, dikwels godsdienstig geregverdig. Maar is daar werklik sulke inherente verskille, of volg ons dit bloot uit tradisie na? Lees wat sê: Marthie MombergEk wil sommer reg aan die begin sê dat ek graag n klip in die bos wil gooi. Omdat ek heelwat weerstand vir my standpunt kry, sal ek graag vir eens en altyd oortuig wil word dat ek verkeerd is en wil leer. Maar miskien, net miskien is daar iemand wat saamstem en dan sal ek baie graag van daardie persoon wil hoor! Mans is sus en vrouens is so. Niks kan hierdie saak verander nie. So sê die man (ekskuus, die vrou) op straat én ingeligte, intelligente en professionele mense, ook dié wat in kantore sit en dink. Want, sê hulle vir my, dit gaan oor genetiese predisposisie. n Mens kan nie help dat jou gene jou gedrag bepaal nie. Mans het nou eenmaal meer testosteroon, daarom sal hulle gedrag, veral in n krisis, altyd meer geneig wees tot aggressie as dié van n vrou. Vrouens, weer, ervaar maandeliks n wisseling in hulle hormone wat hulle emosionele weerloosheid verhoog. Dis maar net twee voorbeelde van gedrag wat geneties bepaal word. So sê die mense. Natuurlik is daar fisieke verskille tussen mans en vrouens daarmee verskil ek glad nie. Maar ek het dit daarteen dat die bestaan van verskille deur albei geslagte misbruik word as verskonings vir sekere optredes en clichés. Ook dat ons nie eens oorweeg om gedragsaanpassings te maak ter wille van n beter wêreld nie, want ons is mos nou eenmaal so. Ons is nou al gewoond aan verskillende geslagte in dieselfde beroepe en weet mans en vrouens het eweveel grysstof. Op n professionele vlak en rondom n gesellige eetkamertafel met vriende kan ons onsself as individue heel goed uitdruk. Maar laat daar nou net iets skeefloop in n man-vrou-verhouding, dan sal n uitvoerende besigheidsbestuurder (ongeag die geslag en andersins baie rasioneel, kreatief en suksesvol) jou dinge wysmaak soos: mans kommunikeer swak en is slordig; vrouens praat te veel; mans laat vrouens in die steek; vrouens en mans kan slegs hulle diepste gevoelens teenoor lede van hul eie geslag blootlê, want dis onmoontlik om die ander geslag se kop te verstaan … Ag néé liewe aarde. Want so redeneer ek: Genoeg wetenskaplike studies wys dat geslagsrolle beïnvloed word deur kultuur en die tydsgees. Met ander woorde, dinge verander tog van tyd tot tyd na gelang van omstandighede. Wat my laat dink dat ons toe glad nie 100 persent uitgelewer is aan ons genetiese faktore of enige voorskrifte van hoe n man of n vrou saamgestel is nie ons het self n sê in die saak. En as dit belangrik genoeg is vir menslike oorlewing, dan is aanpassings moontlik. Wat egter interessant is, is dat die verskuiwings in roldefinisies steeds in groepsverband plaasvind soos die rol van mans/vrouens binne n bepaalde samelewing verander. Beteken bostaande nie dalk dat sommige geslagsdifferensies bloot aangeleerde groepsgedrag is en nie met gene te doen het nie? Is ons optredes nie dalk gekondisioneerde gedrag sonder dat ons dit self besef nie? Of wag n bietjie: gaan dit nie dalk oor meer as uitgelewer wees nie? Is dit nie so dat ons nie eintlik die moeite doen om te dink oor wie en wat ons is en eintlik wil wees nie, maar gerieflikheidshalwe aanvaarde persepsies as regverdiging gebruik vir hoe n man of vrou maar mag optree nie? Di lyk vir my of: Tog dink ek dinge is besig om te verander. Trouens, ek vermoed dat die hele mensdom, ja ons hele groep, op pad is na iets nuuts. Maar daar is n verskil. Hierdie keer gaan ons dalk nie almal besluit om saam dieselfde ding te doen nie. Ons besluite gaan waarskynlik en mag ook maar van mekaar verskil. Daar is reeds heelwat individue wat begin wegbeweeg van groepsgedrag (met n eksterne lokus van kontrole) na geïndividualiseerde gedrag (met n interne lokus van kontrole) en hopelik interafhanklike gedrag (waar ons leer van ander en kan onderskei wat bruikbaar is en wat nie). Die pas van ons hervorming berus onder andere op gewone mense se soeke na waarheid én ons vermoë om ons wêreldsiening selfstandig en innoverend uit te leef. Hierdie ontwikkeling is klaar sigbaar op vele gebiede: Sal die menigte verskille tussen mans en vroue deur die mensdom gehandhaaf word? Ja natuurlik kan alles dieselfde bly vir dié wat dit so wil hê. Hulle gaan immers niks doen om dit te verander nie. En vir die res? Hulle sal hulle vasloop in vooroordele en kritiek, maar hulle sal aanhou om hul eie waarheid te soek en net dalk, dalk sien hulle al hoe meer dat die meeste verskille nie inherent is nie en word hulle vry van die beperkinge tussen geslagsrolle. Die wêreld is soos ons leef.
Piet PompiesDit maak nie saak watter aspek van die samelewing n mens onder oë neem nie religieus, sosiaal, polities of finansieel jy sien deurentyd die kwantumbeginsel van golf en partikel aan die werk. As menslike handeling tot sy basiese golf-/partikel-kenmerke afgebreek word, word baie dinge duidelik en verstaanbaar. Die geskiedenis van die mensdom word oorheers deur die beginsel van die ego wat na partikelstatus reik en die gepaardgaande gewaande onsterflikheid wat deur verwydering uit die golfstatus toegeken word. Voor die opkoms van die ego was god óf n energie óf n manifestering in die natuur deur middel van die diere, natuurverskynsels en die veranderende seisoene. Toe die ego sy belangrikheid vestig, het god se wese verskuif vanaf dié van n energie na dié van n man. Sekere van die manne wat later gode geword het, was militêre of politieke leiers wat ná hul dood tot godstatus verhef is. Die idee van die manlike god in die hemel is dus deel van die ontwikkeling van die manlike ego in sy begeerte vir partikelstatus. In haar boek The Gnostic Gospels bespiegel Elaine Pagels oor hoe die Christendom anders sou ontwikkel het indien die gnostiese tekste by die Bybel ingesluit was. Natuurlik sou dié godsdiens radikaal anders ontwikkel het, want in die gnostiese tekste word god as beide moeder en vader vereer, verskyn daar n baie menslike Jesus en word daar gesuggereer dat die opstanding uit die dode as simbolies verstaan moet word. Hierdie tekste lê ook klem op self-kennis as die manier om eenheid met god te bereik. Pagels reken dat die ortodokse Christendom uit die politieke oorwegings van die tyd ontstaan het en gedien het om die vroeë kerklike leierskap te legitimiseer en bevestig. Om die kerk se beskouing van vroue deur die eeue te verstaan, moet n mens jou na die kerkvaders wend. Tertullianus van Kartago (160 220) sê dit die beste: Vrouens, omdat hulle in alles aan die man onderworpe is, moet altyd n eerbare merk van hul maagdelikheid dra. Hierdie selibate kerkvaders het almal die onderdrukking van seks voorgestaan: Die huwelik laat die aarde gedy, maar maagdelikheid vul die paradys In sy boek Forgery in Christianity som Joseph Wheless dié mentaliteit soos volg op: The fathers regarded women as did St Chrysostom a necessary evil, a natural temptation, a desirable calamity, a domestic peril, a deadly fascination and a painted ill. Die vroulike beginsel in die spirituele was egter steeds teenwoordig as Moeder Maria in die hoofstroom-Christendom.Die protestantse hervorming het dié argetipe oorboord gegooi, met die gevolg dat die konsep van god uitsluitlik manlik geword het. In my opinie is dit een van die redes waarom dié godsdiens so steriel is en so drasties aan die kwyn in oorwegend protestantse lande. Daar bestaan geen twyfel dat die protestantisme drasties sal moet vernuwe as dit enigsins wil oorleef nie. Hulle moet n boodskap uit hul eie tradisie vind wat sin maak vir die mens in die 21ste eeu. Die vroulike beginsel moet in ere herstel word, en daarmee saam die gawes van intuïsie en die mistiese belewenis. Ek stel voor dat Christene inspirasie put uit hul eie tradisie se mistiese leermeesteresse, soos Hildegard von Bingen (1098-1179), Birgitta van Swede (1303-1373) en Julian van Norwich (1342-c 1420). Julian het geglo dat haar mistieke openbaringe nie net aan haarself gegee is nie, maar aan almal. In haar boek Revelations Of Divine Love, raai sy Christene aan om dieper te kyk na sekere van hul oortuiginge. Karen Armstrong sê die volgende hieroor: Julians solutions do not make rational sense, but they do reverberate emotionally with an important dimension of the Christian religion of love, which sometimes gets lost in the more cerebral formulations of the faith. Dame Julian, met wie skrywers soos onder andere TS Eliot en Iris Murdoch intertekstueel gesels, se invloed neem sedert die vorige eeu steeds toe. Miskien kan die Nuwe Hervormers iets by haar leer. Armstrong stel dit so mooi in haar boek Visions Of God: In recent years people have found the doctrines of Christianity increasingly difficult, but a visionary like Julian penetrates the verbal crust of the religious experience, which has little to do with logic and reason, to reach its core. In doing so, she touches on themes that are common to the mystical traditions of other faiths. Her vision of God in the depths of the self is reminiscent of the basic insights of Buddhists, Hindus and Sufis. Like Jewish and Muslim mystics, Julian stresses the paradox of Gods mysterious need for mankind and also explores the notion of the female dimension of God, a frequent theme in Kabbalism and Sufism. Volgens Armstrong sê Julian se insig vir individue om dieper as dogma en meer spiritueel kreatief met hul geloof om te gaan: She does not expect her readers to accept her own conclusions verbatim, but urges them to make a similar creative attempt to listen for the deeper implications of the Christian message, to reach through the dogmas and intellectual propositions, which can never do justice to the ineffable mystery of the divine, and touch the heart of the faith. In the West, where many people have lost the will to create a faith for themselves and where many have fallen into despair, Julians imaginative approach to religion shows a possible way forward. Annelie Ferreira
Geslagskonflik het ek wel op twee ander terreine ervaar, en dit eers onlangs werklik besef. As jy my n paar jaar gelede sou vertel het dat geslagsrolle enige konflik in my huwelik veroorsaak het, sou ek jou uitgelag het. Nie ek óf my slim bruidegom het immers destyds geglo in daardie argaïsme van die man is die hoof van die huis nie. My meneer van die huis kon beter kook as ek, beter bed opmaak, en van die begin af is alle besluite saam deur ons geneem. (OK, behalwe toe ek die kat gekoop het.) Dis darem lekker sakgeld vir jou, het my goeie skoonma by sulke geleenthede gesê, wat niks gehelp het vir n toenemende frustrasie en af en toe sommer gewone suurgeit nie (dis nou afgesien van die skuldgevoelens oor ek net sakgeld bydra tot ons huishouding). Die ander terrein waar ek veral later in my lewe geslagskonflik ervaar het, was godsdiens. Hoe dit gebeur het, behoort vir geeneen te veel van n misterie te wees nie: ek is n vrou en tot baie onlangs was feitlik die hele gesagstruktuur van die Christelike godsdiens manlik, van God die Vader tot die buurt se diaken. Mans het besluit wat ek moes glo. My probleme met die kerk het probleme met dominees geword. Uiteindelik het dit my van voor af laat nadink oor geslagsrolle en die verhouding tussen die geslagte. Stereotipering van geslagte kan baie frustrerend wees as jy nie inpas nie (wat ek self al beleef het) én ook gerusstellend wanneer dit verskille verklaar wat jy al wanhopig besluit het tekortkominge moet wees (wat ek ook al self beleef het). Die verdeling van mag tussen geslagte is n ander kwessie, wêreldwyd. n Wanbalans van mag word dikwels godsdienstig geregverdig (en nie net deur mans nie!), en gevoed deur stereotipes. Maar n wanbalans van mag is vir niemand bemagtigend nie, selfs nie vir die magshebbers nie. Terwyl n gelyker verdeling van mag op praktiese vlak noodsaaklik is, sal dit ook goed wees om op geestelike vlak te herbesin oor wat mag werklik is. Vir baie mense is mag iets wat beperk is: as jy meer mag kry, sal ek minder hê, want daar is net n spesifieke hoeveelheid mag beskikbaar. n Sinvolle definisie van mag is dat dit die vermoë is om keuses te kan maak en uit te oefen. Hoekom ons soms so sukkel om hierdie mag te eien, het ek besef nadat ek kennis gemaak het met Jung, en betreffende die geslagskwessie spesifiek, sy begrippe van anima en animus, die vroulike en manlike aspekte in elkeen van ons. In n geestelike sin is ons dus almal tweeslagtige wesens, en verwesenlik onsself eers ten volle wanneer ons altwee hierdie kante kan versoen en uitdruk. In samelewings waar die rolle van mans en vroue egter sterk gepolariseer word, is dit moeiliker om jouself uit te druk op maniere wat grootliks met die teenoorgestelde geslag geassosieer word; dit geld vir mans net soveel as vir vroue. Met my probleem met die dominees was dit weer Jung wat tot my redding gekom het met sy konsep van die shadow, en veral die verskynsel dat ons dit so graag op ander projekteer. Om kwaad te word, kan uiters bemagtigend wees; om kwaad te bly, ontmagtigend. Jy gebruik soveel kosbare energie om ander te verwyt dat hulle jou skade aangedoen het, pleks van die energie te gebruik om die skade te genees. As n samelewing is ons tog lankal verby die brandstapel ek het nie meer iemand anders se toestemming nodig om te glo wat ek wil glo nie. Die vraag is of ek myself daardie toestemming kan gee. Wanneer ons sien hoeveel van onsself ander mense na ons weerkaats, begin ons besef hoeveel van die konflik wat ons met ander het, eintlik maar n teken van die konflik binne onsself is. Want mag kan ook gedefinieer word as heelheid. Iemand met ware mag is nie afhanklik van ander mense om hom magtig te laat voel nie; hy is vry om homself bloot met hulle te deel. Dan vervaag rolle, neem keuses toe, word heelheid gevier.
Ernst WolffIs daar werklik inherente verskille tussen mans en vroue, of volg ons dit bloot uit tradisie na? Die vraag plaas die lewens van mense op die spel tussen twee pole: tussen inherente verskille en tradisie, dit wil sê, tussen dit wat eenvoudig deel uitmaak van ons bestaan omdat ons mense is aan die een kant, en aan die ander kant die manier waarop ons besluit het om self vorm te gee aan wat ons gekry het, of nóg bondiger: tussen biologiese lewe en vrye ingrype op natuurlike lewe, of, tussen natuur en kultuur. In wat volg gaan ek eers probeer om die onderskeid tussen natuur en kultuur te problematiseer, met spesifieke verwysing na die verband tussen godsdiens en geslagsrolle.
Ons bestaan is dus, glo ek, n natuurlik-kulturele gebeurtenis wat onderworpe is aan dinge buite ons beheer of kennis, sowel as aan ons eie ingrepe. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© Kopiereg in die ontwerp en inhoud van hierdie webruimte behoort aan LitNet, uitgesluit die kopiereg in bydraes wat berus by die outeurs wat sodanige bydraes verskaf. LitNet streef na die plasing van oorspronklike materiaal en na die oop en onbeperkte uitruil van idees en menings. Die menings van bydraers tot hierdie werftuiste is dus hul eie en weerspieël nie noodwendig die mening van die redaksie en bestuur van LitNet nie. LitNet kan ongelukkig ook nie waarborg dat hierdie diens ononderbroke of foutloos sal wees nie en gebruikers wat steun op inligting wat hier verskaf word, doen dit op hul eie risiko. Media24, M-Web, Ligitprops 3042 BK en die bestuur en redaksie van LitNet aanvaar derhalwe geen aanspreeklikheid vir enige regstreekse of onregstreekse verlies of skade wat uit sodanige bydraes of die verskaffing van hierdie diens spruit nie. LitNet is ’n onafhanklike joernaal op die Internet, en word as gesamentlike onderneming deur Ligitprops 3042 BK en Media24 bedryf. |